مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

370
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد موسیقایی لامیه الترک و لامیه الکرد

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 125

چکیده

 لامیه نویسی که از دوره پیش از اسلام با لامیه العرب شهرت و با لامیه العجم امتداد یافت, همواره مورد توجه شاعران بوده است. دو نفر از ایرانیان عربی سرای معاصر به نام محمد تقی حجت الاسلام و عبدالحمید سنندجی نیز به ترتیب لامیه الترک را در مدح امیرالمومنین علی (ع) و امام زمان (عج) و لامیه الکرد را در مدح حسنعلی خان حاکم سنندج و در استقبال از لامیه العرب و لامیه العجم سروده اند.از آن جا که جنبه شکلی در استقبال های شعری بر جنبه معنایی مقدم است, نقد موسیقایی نیز در این باب اهمیت می یابد. این نوع نقد در دوران معاصر مفهوم گسترده تری نسبت به گذشته پیدا کرده است, تعریف آن از بررسی شعر به عنوان کلام موزون و مقفی فراتر رفته است و چهار بعد موسیقی درونی, بیرونی, کناری و معنوی را در برمی گیرد. نگارندگان برآنند در قالب روش توصیفی, تحلیلی این دو قصیده را از لحاظ موسیقایی بررسی کنند تا مشخص شود کدام یک از دو شاعر بیشتر از افزاینده های موسیقایی بر مبنای نقد جدید استفاده کرده اند. از نتایج بحث این که هر دو شاعر, بحری متناسب با غرض شعر خود برگزیده اند و ائتلاف بین وزن و معنا را رقم زده اند اما هر دو قصیده در باب عروض با مشکلاتی مواجه شده اند.در بحث موسیقی کناری عیوبی بر لامیه الترک عارض شده است. صفات حروف پرتکرار در دو قصیده نیز نشان از ائتلاف لفظ و معنا دارد. هر دو شاعر نیز کوشیده اند با استفاده از صنایع معنوی, زیبایی موسیقایی حاصل از تلاش ذهنی و حدس فنی و استدلالی را نیز پدید آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زرین پور، داوود، و سلیمان زاده نجفی، سیدرضا. (1396). نقد موسیقایی لامیه الترک و لامیه الکرد. زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 9(16/1/173 )، 89-125. SID. https://sid.ir/paper/372892/fa

    Vancouver: کپی

    زرین پور داوود، سلیمان زاده نجفی سیدرضا. نقد موسیقایی لامیه الترک و لامیه الکرد. زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1396؛9(16/1/173 ):89-125. Available from: https://sid.ir/paper/372892/fa

    IEEE: کپی

    داوود زرین پور، و سیدرضا سلیمان زاده نجفی، “نقد موسیقایی لامیه الترک و لامیه الکرد،” زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 9، no. 16/1/173 ، pp. 89–125، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372892/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button