مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ساختار هنری داستان حضرت آدم (ع) در خطبه های نهج البلاغه

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مکتب ساختارگرایی از جمله دانش های مربوط به نشانه شناختی است که به تحلیل محتوای متون(از جمله متون مقدس) و به ویژه بررسی و تحلیل عناصر داستان ها و قصه ها می پردازد. شیواترین ابزار بیان و انتقال مفاهیم و انگاره های مورد نظر, روایت و به تصویرکشیدن وقایع در قالب «قصه» است که اهداف بسیاری را با خود به همراه دارد. این پژوهش در تحلیل عناصریکی از داستان های مشترک در قرآن و نهج البلاغه یعنی داستان خلقت آدم(ع) با روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته و با استفاده از روش های جزیی دانش نشانه شناختی, داستان خلقت آدم(ع) را در خطبه های نهج البلاغه مورد واکاوی قرار می دهد. طرح و پیرنگ خطبه ها در موضوع خلقت آدم(ع) مبتنی بر رابطه علت و معلول است و حوادث داستان در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند. زاویه دید در داستان به صورت روایت گری است؛ چرا که حضرت به عنوان فرد غایب از صحنه و راوی, داستان را تبیین می کنند. شخصیت های داستان هر کدام ویژگی های خاصی دارند, عبارت اند از آدم(ع), فرشتگان و شیطان. کنش های داستان بر دو محور اصلی شیطان و آدم(ع) رخ می دهد که هر دو از فرمان الهی سرپیچی می کنند گفت و گوهایی میان اشخاص حاضر در داستان صورت گرفته که به داستان جلوه هنری خاصی می بخشد صحنه پردازی در دو قالب زمان و مکان, به تصورات ذهنی خواننده جهت ملموس سازی داستان کمک می کند. هریک از عناصر قصه, با هدف تربیتی خاصی, ایفای نقش می کنند که در نهایت هدف اصلی داستان یعنی بعد هدایتی را محقق می سازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح، ابراهیم. (1399). تحلیل ساختار هنری داستان حضرت آدم (ع) در خطبه های نهج البلاغه. پژوهش نامه علوی، 11(1 (پیاپی 21))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/373579/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح ابراهیم. تحلیل ساختار هنری داستان حضرت آدم (ع) در خطبه های نهج البلاغه. پژوهش نامه علوی[Internet]. 1399؛11(1 (پیاپی 21)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/373579/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم فلاح، “تحلیل ساختار هنری داستان حضرت آدم (ع) در خطبه های نهج البلاغه،” پژوهش نامه علوی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373579/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button