مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 72

چکیده

 امروزه با توجه به ویژگی و تنوع سازمان های فرهنگی و تربیتی, مولفه های مدیریت دانش این سازمان ها بر اساس استراتژی متفاوت است و استراتژی اصلی سازمان به هم افزایی دانش سازمانی کم می کند. توفیق راهبردی یک سازمان فرهنگی و تربیتی مستلزم بهره گیری از الگوی راهبری مناسب مدیریت دانش در اداره آن است. عوامل گوناگونی بر طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی تاثیرگذار هستند که توجه به این عوامل در طراحی موفق الگوی مدیریت دانش حیاتی است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اساسی مدیریت دانش در سازمان زندان های استان تهران بوده که بر طراحی مناسب الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی اثر می گذارد. جهت شناسایی و استخراج مولفه های مورد نظر, بنا بر ماهیت اکتشافی و نیز بدلیل پیچیدگی ابعاد مختلف پژوهش, روش کیفی انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از جامعه مورد نظر این پژوهش شامل روسای فرهنگی و کارکنان ادارات فرهنگی از روش مصاحبه عمیق استفاده شد. از طریق روش نمونه گیری نظری خبرگان مورد نظر انتخاب شدند. تحلیل داده ها نشان داد که پس از نوزده مصاحبه مقولات شکل گرفته به اشباع نظری رسیده اند. یافته ها نشان داده است که 20 مولفه شامل تبیین و اشاعه فرهنگ سازمانی, استراتژی و سیاست های دانش محور, الگوبرداری, نقش رهبری, اهمیت منابع انسانی, زیرساخت مناسب فناوری و اطلاعات, فرآیندهای ارزیابی دانش, ساختار سازمانی, شبکه خبرگان, اختصاص پاداش و مشوق ها, برنامه های آموزشی, همکاری و کار تیمی, سهولت در دسترسی به دانش, معماری مدیریت دانش, مهندسی مجدد, شفافیت, اعتماد, ارتباط نظام مند با ذینفعان, راهبردهای دانش, اهمیت ثبت, ذخیره و مستند سازی دانش شناسایی شده است. نتیجه گیری: طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان های استان تهران در صورتی موفقیت آمیز است که این مولفه ها شناسایی شده در آن سازمان استقرار و بکار گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، مهدی، رزقی شیرسوار، هادی، فرهنگی، علی اکبر، و محقق، نادر. (1399). الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی. مدیریت فردا، 19(62 )، 59-72. SID. https://sid.ir/paper/374585/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی مهدی، رزقی شیرسوار هادی، فرهنگی علی اکبر، محقق نادر. الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی. مدیریت فردا[Internet]. 1399؛19(62 ):59-72. Available from: https://sid.ir/paper/374585/fa

    IEEE: کپی

    مهدی رحیمی، هادی رزقی شیرسوار، علی اکبر فرهنگی، و نادر محقق، “الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی،” مدیریت فردا، vol. 19، no. 62 ، pp. 59–72، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374585/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button