Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

428
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه متخصصان درباره معماری مدارس ایرانی-اسلامی مبتنی بر کاهش استرس استفاده کنندگان به مثابه فلسفه جاودانگی آرامش

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 144

چکیده

 مساله استرس یا فشار روانی از جمله مسائل مطرح قرن حاضر است و تاثیرات عوامل محیطی-کالبدی فضاها به عنوان جزئی از عوامل موثر برون فردی بر استرس افراد, انکارناپذیر است. از سوی دیگر, مساله استرس در فضاهای آموزشی نیز مساله ای مطرح و دارای اهمیت می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه دیدگاه متخصصان درباره عوامل موثر بر کاهش استرس استفاده کنندگان در فضاهای آموزشی و بررسی عوامل مستخرج در معماری مدارس ایرانی-اسلامی است؛ با تکیه بر اینکه معمار این دوره پایبندی به اصول و ارزش های متعالی را متضمن آرامش می دانسته است. پژوهش به صورت کمی-کیفی انجام شده و از تکینک دلفی بهره گرفته است و درنهایت از دیدگاه متخصصان پنج عامل اصلی به مثابه عوامل موثر بر کاهش استرس و فلسفه جاودانگی آرامش در فضاهای آموزشی, استخراج گردیده اند. این عوامل شامل: مکان یابی فضای آموزشی, نقش سیستم مدیریتی در ایجاد فضاهای رفاهی افراد, تاثیر سرزندگی در تعاملات بین فردی, نقش محیط جامعه و هم جواری ها در احساس امنیت و نقش فضاهای جمعی در ارتباطات کاربران فضاهای آموزشی هستند. لذا با استناد بر عوامل مستخرج, به پژوهش و مقایسه تطبیقی نتایج حاصل از تحلیل ها با نمونه هایی از مصادیق موجود در بناهای مدارس ایرانی-اسلامی پرداخته شده و تشریح گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورباقر، سمیه، عظمتی، حمیدرضا، و صالح صدق پور، بهرام. (1398). دیدگاه متخصصان درباره معماری مدارس ایرانی-اسلامی مبتنی بر کاهش استرس استفاده کنندگان به مثابه فلسفه جاودانگی آرامش. پژوهش های هستی شناختی، 8(16 )، 121-144. SID. https://sid.ir/paper/375034/fa

    Vancouver: کپی

    پورباقر سمیه، عظمتی حمیدرضا، صالح صدق پور بهرام. دیدگاه متخصصان درباره معماری مدارس ایرانی-اسلامی مبتنی بر کاهش استرس استفاده کنندگان به مثابه فلسفه جاودانگی آرامش. پژوهش های هستی شناختی[Internet]. 1398؛8(16 ):121-144. Available from: https://sid.ir/paper/375034/fa

    IEEE: کپی

    سمیه پورباقر، حمیدرضا عظمتی، و بهرام صالح صدق پور، “دیدگاه متخصصان درباره معماری مدارس ایرانی-اسلامی مبتنی بر کاهش استرس استفاده کنندگان به مثابه فلسفه جاودانگی آرامش،” پژوهش های هستی شناختی، vol. 8، no. 16 ، pp. 121–144، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375034/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا