مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین معیارهای روانشناختی شایستگی مدیر مدرسه و تعیین روابط علی، میان آنها مبتنی بر روش فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر تبیین شایستگی های روان شناختی مدیریتی برای مدیر مدرسه و تعیین روابط علّی بین آنها با ترکیب روش دلفی و دیمتل فازی می باشد. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته و طرح پژوهش از نوع اکتشافی است. ابتدا با مطالعه عمیق ادبیات موضوع, معیار های اولیه شایستگی روان شناختی استخراج و پیش مدل تدوین گردید. 25 نفر از اساتید و خبرگان در دانشگاههای سراسر کشور با روش نمونه گیری شبکه متخصصان انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت و بر اساس نتایج تحلیل مصاحبه پیش مدل اصلاح شده شامل معیار های فرعی نگرش, شخصیت و ادراک به همراه 26 زیر معیار تدوین شد. بر پایه پیش مدل اصلاح شده و با هدف غربالگری ثانویه, پرسشنامه ای با طیف لیکرت تهیه و پایائی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ(96/0) تایید گردید. نمونه ای با حجم 150 نفر از بین مدیران مدارس در آموزش وپرورش استان اصفهان بر اساس روش هدفمند انتخاب شده و پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. نتایج پرسشنامه با تکنیک دلفی و رویکرد فازی تحلیل و مدل نهائی شامل 10 زیر معیار تدوین گردید. در پایان با نظرخواهی از 8 نفر از خبرگان دانشگاه از طریق پرسشنامه دیمتل فازی روابط علّی بین زیر معیار های شایستگی روان شناختی تعیین گردید. نتایج نشان داد متغیر های مسئولیت پذیری, انتقاد پذیری, خودکنترلی, مهارت تصمیم گیری, اعتماد به نفس و انعطاف پذیری, علّی و زیر معیار های, رضایت شغلی, تفکر خلاق, مثبت اندیشی و تفکر سیستمی متغیر معلول محسوب می گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عصاری، ناصر، سیادت، سیدعلی، عابدینی، یاسمین، و منجمی، سیدامیرحسن. (1398). تبیین معیارهای روانشناختی شایستگی مدیر مدرسه و تعیین روابط علی, میان آنها مبتنی بر روش فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 7(1 )، 64-86. SID. https://sid.ir/paper/376455/fa

    Vancouver: کپی

    عصاری ناصر، سیادت سیدعلی، عابدینی یاسمین، منجمی سیدامیرحسن. تبیین معیارهای روانشناختی شایستگی مدیر مدرسه و تعیین روابط علی, میان آنها مبتنی بر روش فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1398؛7(1 ):64-86. Available from: https://sid.ir/paper/376455/fa

    IEEE: کپی

    ناصر عصاری، سیدعلی سیادت، یاسمین عابدینی، و سیدامیرحسن منجمی، “تبیین معیارهای روانشناختی شایستگی مدیر مدرسه و تعیین روابط علی, میان آنها مبتنی بر روش فازی در آموزش و پرورش استان اصفهان،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 7، no. 1 ، pp. 64–86، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button