مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

277
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«کثرت گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر: جستاری نقّادانه

صفحات

 صفحه شروع 269 | صفحه پایان 291

چکیده

 مسأله یِ معیارِ داوری در نقدِ اخلاقیِ هنر از سرنوشت سازترین مسائل در این وادی است, یعنی این مسأله که کدام دسته از ارزش ها معیارِ داوری در بابِ آثارِ هنری اند و ارزشِ نهاییِ آن ها را تعیین می کنند. در این میان, یکی از متأخّرترین رویکردها «کثرت گراییِ ارزشی» است, که در عرضِ سه رویکردِ عمده یِ دیگر, یعنی «اصالتِ اخلاق», «اصالتِ زیبایی شناسی», و «خودآیینی گرایی», پیشنهادی متفاوت عرضه می دارد, و آن این که ترکیبی از ارزش ها (از جمله ارزش هایِ اخلاقی و زیبایی شناختی) معیارِ داوریِ نهایی در بابِ هنر اند. یکی از شاخص ترین نمایندگانِ «کثرت گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر بریس گات است. او, در دفاع از رهیافتِ خاصّ ِ خود نسبت به نقدِ اخلاقیِ هنر, «کثرت گراییِ ارزشی» پیشه می کند. امّا به نظر می رسد که «کثرت گراییِ ارزشی», دست کم بر طبقِ روایتِ او, با مسائلی مواجه است که پذیرشِ آن را ناموجّه می سازند. «کثرت گرا» یا باید بپذیرد که تصمیم گیریِ نهایی در بابِ ارزشِ هنر به شمّ و ذوقِ داور احاله می شود, یا باید تصدیق کند که رویکردش بالمآل به یکی از سه رویکردِ عمده یِ دیگر فروکاسته می شود, و یا این که معیارِ تازه ای در کار بیاورد که هر دو دسته ارزشِ زیبایی شناختی و اخلاقی بالمآل قابلِ تبدیل به آن باشند. روشن است که, در حالتِ اوّل, نقد به معنایِ عملی نظام مند منتفی خواهد بود و, در حالتِ دوم و سوم, «کثرت گراییِ ارزشی» معنایِ محصّلی نخواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، محسن. (1397). «کثرت گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر: جستاری نقّادانه. تاملات فلسفی، 8(20 )، 269-291. SID. https://sid.ir/paper/377308/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی محسن. «کثرت گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر: جستاری نقّادانه. تاملات فلسفی[Internet]. 1397؛8(20 ):269-291. Available from: https://sid.ir/paper/377308/fa

    IEEE: کپی

    محسن کرمی، “«کثرت گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر: جستاری نقّادانه،” تاملات فلسفی، vol. 8، no. 20 ، pp. 269–291، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377308/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button