مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی فهم هرمنوتیکی از دیدگاه گادامر و مولانا

صفحات

 صفحه شروع 226 | صفحه پایان 245

چکیده

 گئورگ گادامر, نظریه ی منحصر به فردی را ارائه کرد که امروزه با عنوان هرمنوتیک یا تأویل متن شناخته می شود. گادامر, نفسِ مسأله ی فهم را مورد موشکافی قرار داده؛ به بیان دیگر برای او هستی شناسی, فهم و شرایط حصول فهم بیش تر مطرح است تا اینکه یک متن را چگونه و با چه روشی فهم پذیر سازیم و معتقد است معرفت وابسته به تاریخمندی, زبان و پیش داوری هاست. با توجه به آنکه در هرمنوتیک فلسفی در باب اصل پدیده ی فهم بحث می شود تا قواعد و روش های تفسیر فهم یا همان مبانی فهم و شرایط وجودی آن, بنابراین طبق این مصداق, باید هرمنوتیک مولوی را هرمنوتیک فلسفی دانست. از نظر مولانا فهم و اندیشه یکی از مهم ترین وجوه تمایز انسان از سایر موجودات است. نخستین کاوش مولانا درخصوص ماهیت فهم توجه به موضوع مشترکی است که قرار است بین او و مخاطب ردّ و بدل شود. وی برای این امر ساختار تو در توی داستان را بر می گزیند. مولانا انسان را معادل زبان می داند و این درست یعنی همان اندیشه ای که گادامر مطرح می کند. در تبیین رابطه ی میان اندیشه, فهم و زبان معتقد است که رابطه ی اندیشه و زبان, رابطه ی ماده و صورت است. این پژوهش به روش توصیفی– تحلیلی و بر مبنای داده های کتابخانه ای صورت پذیرفته است و در پی آن است تا نشان دهد که مولوی نیز چونان گادامر برای هستی شناسی فهم و شرایط آن اهمیت بسزایی قائل است. نتیجه ای که از این مقاله می توان گرفت این است که: اوّلاً مولانا درک و دریافت معانی را در بسیاری از مواقع به فهم خواننده ارجاع می-دهد و ثانیاً با ساختار تودرتوی حکایت بر موضع فهم تأکید می کند و زبان را در موضوع فهم به روش هرمنوتیکی مورد توجه قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برومندی، آرزو، فهیمی، رضا، و فرخزاد، ملک محمد. (1399). بررسی تطبیقی فهم هرمنوتیکی از دیدگاه گادامر و مولانا. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 16(64 )، 226-245. SID. https://sid.ir/paper/377427/fa

    Vancouver: کپی

    برومندی آرزو، فهیمی رضا، فرخزاد ملک محمد. بررسی تطبیقی فهم هرمنوتیکی از دیدگاه گادامر و مولانا. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1399؛16(64 ):226-245. Available from: https://sid.ir/paper/377427/fa

    IEEE: کپی

    آرزو برومندی، رضا فهیمی، و ملک محمد فرخزاد، “بررسی تطبیقی فهم هرمنوتیکی از دیدگاه گادامر و مولانا،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 16، no. 64 ، pp. 226–245، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377427/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button