مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

638
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه جو اخلاقی، عدالت سازمانی ادراک شده و درگیری شغلی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای معلمان

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 251

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی و عدالت سازمانی ادرک شده و درگیری شغلی معلمان با نقش میانجی اخلاق حرفه ای است. روش تحقیق, از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری می باشد. تمامی معلمان دوره اول متوسطه شهر تبریز به تعداد 1692 جامعه آماری تحقیق بودند و روش نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید و 320 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های عدالت سازمانی مورمن و نیهوف(2001), جو اخلاقی فریچ(2000), درگیری شغلی کانونگو(1982), اخلاق حرفه ای بیتمن و شل(2004) استفاده شد و روایی ابزارها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد که همه آن ها برازش خوبی داشتند. نتایج نشان می دهد جو اخلاقی, عدالت سازمانی ادراک شده, درگیری شغلی و اخلاق حرفه ای با یکدیگر رابطه دارند. همچنین اخلاق حرفه ای مابین درگیری شغلی و مراقبت و توجه, ابزاری و کارایی مداری از مولفه های جو اخلاقی و عدالت توزیعی و تعاملی از ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده نقش میانجی دارد و معلمان و مدیران ارشد عرصه تعلیم و تربیت می توانند با لحاظ اخلاقیات و ایجاد فضای آرام و توزیع عادلانه مزایا و تجدید نظر در رویه های توزیع موجبات دلبستگی و درگیری شغلی معلمان را فراهم آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاری قلی، بهبود، گل محمدنژادبهرامی، غلامرضا، و فضلی، مهدی. (1398). رابطه جو اخلاقی, عدالت سازمانی ادراک شده و درگیری شغلی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای معلمان. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 7(3 )، 235-251. SID. https://sid.ir/paper/378560/fa

    Vancouver: کپی

    یاری قلی بهبود، گل محمدنژادبهرامی غلامرضا، فضلی مهدی. رابطه جو اخلاقی, عدالت سازمانی ادراک شده و درگیری شغلی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای معلمان. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1398؛7(3 ):235-251. Available from: https://sid.ir/paper/378560/fa

    IEEE: کپی

    بهبود یاری قلی، غلامرضا گل محمدنژادبهرامی، و مهدی فضلی، “رابطه جو اخلاقی, عدالت سازمانی ادراک شده و درگیری شغلی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای معلمان،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 7، no. 3 ، pp. 235–251، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا