مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

364
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی طراحی الگوی پژوهش توحیدی در علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 75

چکیده

 یکی از مهم ترین مباحثی که امروزه در عرصه ی فلسفه یدین و فلسفه یعلم مطرح است, موضوع «نسبت علم و دین» و «علم دینی» است. حکیم متألّه آیت الله جوادی آملی (مدّظلّه) در خلال مباحث کتاب «منزلت عقل در هندسه ی معرفت دینی» به طرح کلیاتِ دیدگاه خویش در این رابطه پرداخته است که می توان آن را چالش برانگیزترین نظریه درباره ی علم دینی دانست. لذا اشکالات و پرسش های متفاوتی درباره ی آن نظریه مطرح شده است که از جمله ی مهمترینِ آنها, «عدم انسجام» و همچنین «عدم کارآمدی و ثمربخشی به خصوص در ساحت علوم تجربی» می باشد. لذا در این نوشتار تلاش شده است تا بر محور اندیشه های آن حکیم متألّه, به ترتیب در جستجوی پاسخ این دو پرسش باشیم که «جهت نیل به یک الگو برای اسلامی سازیِ علوم تجربی چه باید کرد؟ » و سپس «چنین طرحی در صورت بسط یافتن و عملی شدن, چه ثمرات و کارکردهایی به دنبال خواهد داشت؟ » بنابراین مبتنی بر دیدگاه های ایشان, ابتدا ملزوماتِ دینی سازیِ علوم تجربی ذیل دو عنوان «اصول گزاره ای» و «اصول روش شناختی» تبیین گردیده, سپس ثمرات پیاده سازیِ این الگو ذیل پنج عنوان تبیین می گردد. در این بخش روشن می شود که در صورت تبدیل شدنِ این تئوری به یک الگوی عملیاتی, علم تجربی ثمراتِ چشم گیری خواهد داشت که «افزایش کارآمدیِ علوم تجربی و جهش تکنولوژی» یکی از آن ها خواهدبود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملااحمدی، علی رضا، و وکیلی، هادی. (1397). مبانی طراحی الگوی پژوهش توحیدی در علوم تجربی. پژوهش های علم و دین، 9(1 )، 51-75. SID. https://sid.ir/paper/380961/fa

    Vancouver: کپی

    ملااحمدی علی رضا، وکیلی هادی. مبانی طراحی الگوی پژوهش توحیدی در علوم تجربی. پژوهش های علم و دین[Internet]. 1397؛9(1 ):51-75. Available from: https://sid.ir/paper/380961/fa

    IEEE: کپی

    علی رضا ملااحمدی، و هادی وکیلی، “مبانی طراحی الگوی پژوهش توحیدی در علوم تجربی،” پژوهش های علم و دین، vol. 9، no. 1 ، pp. 51–75، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380961/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button