Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

648
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 163

چکیده

 وجود درد در زندگی, مهم ترین دلیل بر هم زننده ی بهداشت روانی افراد است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن بود. طرح این پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل تمامی زنان 65-18 ساله ی دارای درد مزمن مراجعه کننده به کلینیک های درمانی شهر ساری در سال 1395 بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مقیاس های انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال) و ناگویی هیجانی (بگبی, پارکر و تیلور) را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی هشت جلسه ی یک ساعته تحت آموزش برنامه ی پذیرش و تعهد قرار گرفتند, اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه کنترل در متغیر انعطاف پذیری روان شناختی به طور معنا دار افزایش یافته است و در مؤلّفه تفکّر عینی ناگویی هیجانی کاهش معنادار داشته است. بنابراین, نتیجه می گیریم آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن تأثیر مطلوبی دارد و می توان برای افزایش انعطاف پذیری روان شناختی و کاهش ناگویی هیجانی در زنان مبتلا به درد مزمن از این روش آموزشی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تیلکی، مهدیس، طاهر، محبوبه، مجرد، آرزو، و جعفری ثانی، بهنام. (1397). اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن. مطالعات روان شناختی، 14(3 )، 147-163. SID. https://sid.ir/paper/381028/fa

    Vancouver: کپی

    تیلکی مهدیس، طاهر محبوبه، مجرد آرزو، جعفری ثانی بهنام. اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1397؛14(3 ):147-163. Available from: https://sid.ir/paper/381028/fa

    IEEE: کپی

    مهدیس تیلکی، محبوبه طاهر، آرزو مجرد، و بهنام جعفری ثانی، “اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن،” مطالعات روان شناختی، vol. 14، no. 3 ، pp. 147–163، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381028/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا