مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازمفهوم سازی سواد اطلاعاتی برای تیم های طراحی نرم افزار کتابخانه

صفحات

 صفحه شروع 1661 | صفحه پایان 1686

چکیده

سواد اطلاعاتی و قابلیت های آن در محیط کار, معیار مهم سنجش نیروی کار است. از طرفی, مدل ها و تعاریف ارائه شده از سواد اطلاعاتی, قابل تعمیم به بافت های مختلف نیستند. طراحی نرم افزار کتابخانه یکی از مشاغلی است که به طور مستقیم با مهارت های کامپیوتری و سواد اطلاعاتی ارتباط دارد. رکن اصلی در فرآیند طراحی نرم افزار کتابخانه, نیروی انسانی(طراح نرم افزار) است. بنابراین, این پژوهش با هدف «ارائه الگویی از مولفه های سواد اطلاعاتی برای تیم های طراحی نرم افزار کتابخانه» انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر, 15 نفر از متخصصان خبره تیم طراحی نرم افزار کتابخانه شامل: «پیاده ساز», «تحلیل گر سیستم», «پشتیبان» و «گرافیست» هستند که در این حوزه به عنوان افراد غنی از اطلاعات شناخته شده اند. جامعه پژوهش به روش «نمونه گیری گلوله برفی» ونیز «نمونه گیری مبتنی بر معرفی مشارکت-کننده» انتخاب شده است. پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شده است و ابزار گردآوری اطلاعات, مصاحبه نیمه-ساختاریافته است. پس از پیاده سازی مصاحبه ها, تحلیل محتوای کیفی اطلاعات انجام گرفت. بر این اساس, ابتدا توانمندی-های هرعنوان شغلی به تفکیک بیان شد, که مهارت های مشترک بین اعضای تیم عبارتند از: قابلیت کار تیمی, انعطاف پذیری اطلاعاتی, دانش فنی آی تی ودانش کتابداری. سپس مولفه های اصلی سواد اطلاعاتی به دست آمد که عبارتند از: نیاز اطلاعاتی, دسترسی به اطلاعات, بازیابی اطلاعات, ارزیابی اطلاعات, سازماندهی اطلاعات و انتشار اطلاعات. همچنین مولفه های فرعی در هر بخش به تفکیک مشخص شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبری، فاطمه، نقشینه، نادر، و اسمعیلی گیوی، محمدرضا. (1397). بازمفهوم سازی سواد اطلاعاتی برای تیم های طراحی نرم افزار کتابخانه. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 33(4 )، 1661-1686. SID. https://sid.ir/paper/381032/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبری فاطمه، نقشینه نادر، اسمعیلی گیوی محمدرضا. بازمفهوم سازی سواد اطلاعاتی برای تیم های طراحی نرم افزار کتابخانه. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1397؛33(4 ):1661-1686. Available from: https://sid.ir/paper/381032/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رنجبری، نادر نقشینه، و محمدرضا اسمعیلی گیوی، “بازمفهوم سازی سواد اطلاعاتی برای تیم های طراحی نرم افزار کتابخانه،” پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، vol. 33، no. 4 ، pp. 1661–1686، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381032/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button