Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,584
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجربه ها، خاستگاه نظریه های سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 علم مدیریت, به چگونگی ایجاد تحول موثر در کمیت و کیفیت عوامل و ارکان سازنده سازمان و جامعه می پردازد. عواملی چون منابع انسانی و مالی, مادی, تکنولوژی. این تحول به منظور بهره وری بیشتر که هدف این علم است انجام می شود. بنیان گذاران این علم به دلیل خاستگاه تجربی آن در ابتدای امر ادعا کردند, مدیریت مانند دیگر علوم, قوانینی جهان شمول دارد. اما رفته رفته وجود پدیده های انسانی معلوم کرد که این ادعا نمی تواند مبنا داشته باشد و ناگزیر نظریه های اقتضایی مطرح شدند. این تغییر در پارادایم علم مدیریت که با تغییر تعریف علم پیش از جنگ جهانی همزمان بود, موجب شد روش های تحقیق در علم مدیریت که در ابتدا بیشتر با هدف تبیین اصول بود نیز دستخوش تحول گردد. تیلور پدر علم مدیریت اصول زیر را پایه گذاری کرد:1. توسعه علم کار برای جایگزین کردن آن با روش های تجربی قدیمی که کارگران به کار می بندند.2. دستیابی به بالاترین اهداف موجب پرداخت بیشترین دستمزدها و عدم دستیابی به اهداف, به کاهش درآمدها خواهد انجامید.3. انتخاب علمی کارگران و رشد مداوم آنان, آموزش تمام کارگران برای احراز رتبه کارگر عالی یا تراز اول در یک وظیفه و شغل خاص,4. استفاده همزمان از علم کار و انتخاب علمی کارگران برای دستیابی به بهترین نتایج,5. تقسیم برابر کار و مسوولیت ها بین کارگران و مدیریت و لزوم همکاری متقابل و نزدیک بین آنان,رفته رفته روش های مهندسی که در پی ارائه اصول بودند جای خود را به روش های تحقیق که بیشتر رویکردهای روان شناختی و جامعه شناختی داشتند دادند. این رویکردها که عموما ماهیت پیمایشی دارند بیشتر بر نگرش سنجی استوار هستند, حاکمیت این روشها تا دهه 1990 تداوم داشت, اما در سال های اخیر نظریه پردازان فرا نوگرا (پست مدرن) به روش های شالوده شکن هرمنوتیک فلسفی دل سپرده اند. در گذار این تحول روش شناسانه, موردکاوی ابتدا به عنوان یک روش آموزشی و سپس به عنوان یک روش تحقیق (موردپژوهی) به تکامل علم مدیریت کمک کردند.علم مدیریت به عنوان علمی که به واقعیت ها می پردازد نمی تواند به پدیده های سازمانی و انسانی که در تعامل هستند, بی توجه باشد, به این دلیل مجبور به استفاده از رویکردهای استقرایی است. از طرفی دیگر به علت نقش تجسم از آینده عوامل سازمانی مانند تکنولوژی, ساختارها و منابع مالی و از طرفی غیرقابل پیش بینی بودن رفتارهای انسان به عنوان هسته مرکزی مسائل سازمانی نمی تواند از نظریه پردازی قیاسی بی نیاز باشد.در این مقاله سعی شده است موردکاوی (موردپژوهی) به عنوان روش تحقیق, جایگاه آن در فرایند نظریه پردازی مدیریت و نقشی که در مدیریت دانش دارد, تبیین گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکی، غلامرضا. (1387). تجربه ها, خاستگاه نظریه های سازمانی. تولید علم، -(8)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/381325/fa

    Vancouver: کپی

    خاکی غلامرضا. تجربه ها, خاستگاه نظریه های سازمانی. تولید علم[Internet]. 1387؛-(8):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/381325/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا خاکی، “تجربه ها, خاستگاه نظریه های سازمانی،” تولید علم، vol. -، no. 8، pp. 0–0، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا