مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین المللی پیزا

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 129

چکیده

 سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی از سال 2000 هر سه سال یک بار با استفاده از آزمون سواد علمی پیزا (PISA), عملکرد دانش آموزان 15 ساله کشورهای عضو را با تأکید بر توانایی آنها برای مقابله با مسائل دنیای واقعی و چالش های زندگی آینده, مورد سنجش قرار می دهد. سنجش پیزا, تنها بر پایه ی بازتولید آن چیزی نیست که دانش آموزان آموخته اند, بلکه برای آزمودن این است که دانش آموزان چگونه می توانند آموخته های خود را در موقعیّت های جدید, چه در مدرسه, چه خارج از آن به کار ببرند. آزمون پیزا در راستای پاسخ به این سؤالات است که آیا دانش آموزان برای مقابله با چالش های زندگی آینده به خوبی آماده می شوند؟ در این پژوهش ضمن تشریح سیستم ارزیابی پیزا, ابعاد مختلف سواد علمی در قالب این سیستم مورد تحلیل قرار گرفته است. مقایسه کلی ساختار نشان داد که آزمون پیزا مهارت خواندن, علوم, ریاضیات و حل مسأله را با تمرکز بر ویژگی های دانش آموزان, انگیزه و نگرش آنها به یادگیری و استراتژی های یادگیری مورد ارزیابی قرار می دهد, درحالی که آزمون های تیمز و پرلز به مطالعه روند آموزش ریاضی و علوم و پیشرفت سواد خواندن, به ترتیب, با محوریت برنامه درسی و با تمرکز بر رفتارهای کلاسی معلمان و فعّالیّت های مدارس می پردازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قلخانی، معصومه، و شیرعلی پور، علی. (1399). تحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین المللی پیزا. پژوهش در آموزش شیمی، 2(1 )، 101-129. SID. https://sid.ir/paper/382920/fa

    Vancouver: کپی

    قلخانی معصومه، شیرعلی پور علی. تحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین المللی پیزا. پژوهش در آموزش شیمی[Internet]. 1399؛2(1 ):101-129. Available from: https://sid.ir/paper/382920/fa

    IEEE: کپی

    معصومه قلخانی، و علی شیرعلی پور، “تحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین المللی پیزا،” پژوهش در آموزش شیمی، vol. 2، no. 1 ، pp. 101–129، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382920/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button