مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سواد سلامت دانش آموزان دختر شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی

صفحات

 صفحه شروع 182 | صفحه پایان 187

چکیده

 مقدمه: سواد سلامت یک مسأله جهانی می باشد و به دلیل نقش آن در نحوه تصمیم گیری اشخاص در زمینه های مرتبط با سلامت, به عنوان یکی از ابزارهای اساسی ارتقای سطح سلامت جامعه مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز (25112 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول Morgan, 387 نفر تعیین گردید که نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسش نامه استاندارد سواد سلامت منتظری و همکاران متشکل از 5 بعد و 33 گویه جمع آوری شد و سپس با استفاده از آزمون MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تفاوت معنی داری بین میزان نمرات سواد سلامت دانش آموزان سه گروه سنی و ابعاد آن شامل دسترسى , خواندن, فهم, ارزیابى و تصمیم گیری وجود داشت. همچنین, تفاوت معنی داری بین میزان نمرات خواندن, فهم, ارزیابی و تصمیم گیری دانش آموزان نواحی پنج گانه مشاهده گردید, اما تفاوت بین میزان نمرات دسترسی دانش آموزان نواحی مختلف معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده می تواند برای برنامه ریزی های آموزش و پرورش جهت بهبود سواد سلامت دانش آموزان استفاده گردد. ضمن این که دانش آموزانی که از این طریق امکان پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهند داشت, از جمله بهره برداران اصلی نتایج مطالعه حاضر می باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدیوی، اسداله. (1397). بررسی سواد سلامت دانش آموزان دختر شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی. مدیریت اطلاعات سلامت، 15(4 (پیاپی 62) )، 182-187. SID. https://sid.ir/paper/121827/fa

    Vancouver: کپی

    خدیوی اسداله. بررسی سواد سلامت دانش آموزان دختر شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1397؛15(4 (پیاپی 62) ):182-187. Available from: https://sid.ir/paper/121827/fa

    IEEE: کپی

    اسداله خدیوی، “بررسی سواد سلامت دانش آموزان دختر شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 15، no. 4 (پیاپی 62) ، pp. 182–187، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121827/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button