مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دوگانه های واژگانی در شاهنامه فردوسی و کاربرد آن در آموزش زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 145

چکیده

 اهمیتِ آموزشِ زبان, زمینه سازِ پژوهش های گوناگونی بوده است و در این زمینه, رویکردهایی پیشنهاد شده است از جمله کاربستِ ادبیات در آموزش زبان. بیشتر این پژوهش ها, در پیوند با درن مایة فرهنگی و بهره گیری مستقیم از متن های ادبی یا بازنویسی آن بوده اند؛ اما آن چه هدف این جستار است الگوپذیری از چهارچوب زبانیِ این متون, برای تولید محتوای آموزشی است. اینکه کدام متن ادبی الگوی مناسبی برای آموزش زبان ارائه می کند؛ و چه ویژگی دارد که فرایند یادگیری را آسان می کند, مسئله این پژوهش است. اصالتِ متن و داشتن زبانِ قابل فهم, از نخستین ویژگی هایی است که پژوهشگران این حوزه برای یک متن آموزشی بر شمرده اند. بر این مبنا, شاهنامه فردوسی به عنوان یک متن گهربار و ارزشمند که نقشی مؤثر در پاسداری از زبان فارسی داشته و در مقایسه با دیگر متن ها پیشگام بوده و زبانی زنده دارد, مرجع این پژوهش قرار گرفت. به نظر می رسد بررسی روابط واژگانی شاهنامه, بتواند الگوی مناسبی در تدوین محتوا وآموزش زبان فارسی به دست دهد. بررسی توصیفی-تحلیلی روابط واژگانی در نمونة آماری نشان داد نزدیک به 40% واژگان دارای پیوندهای دوتایی اند که نیمی از آن ها, خارج از تعریف هم آیندها قرار می گیرند, از این رو, پاره گفتة «دوگانه های واژگانی» پیشنهاد می شود. این روابط واژگانی, به صورت ناخودآگاه, با فعال کردن دانش پیشین واژگانی و دایرة المعارفی, مخاطب را در درک متن یاری می نماید. یافته های آموزش زبان, بر پایه دوگانه های واژگانی و به کارگیری آن در یادگیری واژه و درک مطلب نیز نشان داد تفاوت معناداری مابین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. همچنین این یافته ها تأیید می کند کاربست دوگانه های واژگانی در افزایش میزان یادگیری زبان آموزان مؤثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غضنفری مقدم، صالحه، یاحقی، محمدجعفر، پیش قدم، رضا، و ابراهیمی، شیما. (1400). دوگانه های واژگانی در شاهنامه فردوسی و کاربرد آن در آموزش زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 13(39 )، 117-145. SID. https://sid.ir/paper/383549/fa

    Vancouver: کپی

    غضنفری مقدم صالحه، یاحقی محمدجعفر، پیش قدم رضا، ابراهیمی شیما. دوگانه های واژگانی در شاهنامه فردوسی و کاربرد آن در آموزش زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1400؛13(39 ):117-145. Available from: https://sid.ir/paper/383549/fa

    IEEE: کپی

    صالحه غضنفری مقدم، محمدجعفر یاحقی، رضا پیش قدم، و شیما ابراهیمی، “دوگانه های واژگانی در شاهنامه فردوسی و کاربرد آن در آموزش زبان فارسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 13، no. 39 ، pp. 117–145، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button