Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

601
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط مهارت خواندن واژه ها و درک نحوی با درک متن در کودکان نارساخوان و طبیعی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 32

چکیده

خواندن, بی گمان یکی از باارزش ترین مهارت های برجستة بشر است. برخی معتقدند توانایی واژگانی و دستوری, نقش مهمی در تواناییِ خواندنِ کودکان دارد. با توجه به متفاوت بودن زبان ها و شیوه های نگارشی آن ها, لازم است پژوهشی در پیوند با کودکان فارسی زبان نیز انجام شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر, بررسی ارتباط مهارتِ خواندنِ انواعِ واژه ها و درکِ متن با توانایی دستوری و واژگانی کودکان نارساخوان و طبیعی است. برای انجام این پژوهشِ میدانی, 16 دانش آموز نارساخوان و 32 کودک همتای سنی انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون های خواندن و درک نحو, بیان دستوری و درک و بیان واژگان, یافته های آن ثبت گردیده و با نرم افزار اس. پی. اس. اس تحلیل شد. بر مبنای یافته های پژوهش حاضر در همة مهارت های خواندن و مهارت های واژگانی و نحوی, تفاوت معناداری میان دو گروه کودکانِ عادی و نارساخوان وجود دارد. همچنین, یافته ها نشان می دهد در هیچ یک از گروه ها میان مهارت های خواندن با درک ساخت های نحوی و بیان ساخت های دستوری همبستگی معناداری وجود ندارد. بررسی همبستگی میان مهارت خواندن و توانایی واژگانی نیز نشان داد در گروه نارساخوان, خرده آزمونِ واژه های تصویری با سرعت و دقت خواندن, خرده آزمون واژه های ربطی با سرعت خواندن و خرده آزمون واژه های شفاهی با دقت خواندن و درک متن, همبستگی مثبت و معناداری دارد. افزون بر این, همبستگی معناداری میان خواندن واژه های بی قاعده و واژه های تصویری و واژه های شفاهی وجود دارد اما میان خواندن ناواژه ها و واژه های تصویری, ربطی و شفاهی همبستگی معناداری وجود ندارد. بنابراین تقویتِ توانایی واژگانی کودکان نارساخوان علاوه بر بالا بردن مهارت هایی همچون سرعت و دقت خواندن, برای خواندن واژه ها به ویژه واژه های بی قاعده ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه. (1400). بررسی ارتباط مهارت خواندن واژه ها و درک نحوی با درک متن در کودکان نارساخوان و طبیعی فارسی زبان. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 13(39 )، 9-32. SID. https://sid.ir/paper/383938/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه. بررسی ارتباط مهارت خواندن واژه ها و درک نحوی با درک متن در کودکان نارساخوان و طبیعی فارسی زبان. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1400؛13(39 ):9-32. Available from: https://sid.ir/paper/383938/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، “بررسی ارتباط مهارت خواندن واژه ها و درک نحوی با درک متن در کودکان نارساخوان و طبیعی فارسی زبان،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 13، no. 39 ، pp. 9–32، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383938/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا