مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

593
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و تبیین الگوی برنامه درسی شهروند جهانی در آموزش عالی ایران؛ رویکرد میان رشته ای

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 71

چکیده

 پژوهش حاضر با مرور وضعیت کنونی برنامه درسی عمومی دانشگاهی که از بعد هدف تربیت شهروند مسئول را بر عهده دارد به ارائه الگویی جهت طراحی برنامه درسی میان رشته ای در این حوزه پرداخته است. پژوهش در پارادایم آمیخته اکتشافی با رویکرد (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی, مطالعه و شناسایی زمینه های تربیت شهروند جهانی در برنامه درسی دانشگاهی در ایران مدنظر بود. از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تحلیل تماتیک (موضوعی) در دو سطح اسناد انتخابی و سرفصل های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات, تحلیل محتوا, فیش برداری و چک لیست بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل اسنادی استفاده شد. در بخش کمی, از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده و جامعه ی آماری, متخصصان حوزه ی علوم تربیتی دارای مدرک دکتری به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه های (سراسری دولتی و آزاد اسلامی) شهر تهران به تعداد 145 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته با پایایی به ضریب آلفای کرونباخ 91/0 و روایی محتوا, سازه است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون خی دو و فریدمن استفاده شد. بر اساس یافته ها در بخش کیفی سیستم برنامه درسی عمومی, متمرکز و نوع سازمان دهی آن نیز مبتنی بر رویکرد هنجاری دیسیپلین محوری است. اکثر مطالب مرتبط با مؤلفه های جهانی شدن, اغلب ارتباط غیرمستقیم دارند و از وجوه ایجابی, خنثی و سلبی, وجه خنثی غالب است. ازاین رو, الگوی برنامه درسی شهروند جهانی مبتنی بر رویکرد میان رشته ای در پنج گام اصلی که مشتمل بر عناصر اصلی برنامه درسی (اهداف, محتوا, روش های تدریس و ارزشیابی) بر اساس سه مؤلفه دانش, مهارت و نگرش در دو سطح کلان و خرد طراحی شد. در سطح کلان, رویکرد برنامه درسی تلفیقی (ادغام) و در سطح خرد رویکردهای (عمودی, وسیع و آموزشی) استفاده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رشیدی، زهرا. (1399). طراحی و تبیین الگوی برنامه درسی شهروند جهانی در آموزش عالی ایران؛ رویکرد میان رشته ای. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(40 (پیاپی 67) )، 52-71. SID. https://sid.ir/paper/384218/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدی زهرا. طراحی و تبیین الگوی برنامه درسی شهروند جهانی در آموزش عالی ایران؛ رویکرد میان رشته ای. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(40 (پیاپی 67) ):52-71. Available from: https://sid.ir/paper/384218/fa

    IEEE: کپی

    زهرا رشیدی، “طراحی و تبیین الگوی برنامه درسی شهروند جهانی در آموزش عالی ایران؛ رویکرد میان رشته ای،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 40 (پیاپی 67) ، pp. 52–71، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384218/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا