مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد تصور فردگرایانه ا ز زمان مندی نزد برگسون و هایدگرا ز منظر زمان مندیِ اخلاقی درا ندیشه یل ویناس

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 231

چکیده

 نقش زمان در آراء برگسون و هایدگر از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیدگاه برگسون, واقعیت زمان نه کمیتی بیرونی بلکه کیفیتی درونی ست؛ زمان همان "استمرار"ی ست که حالات آگاهی فرد را در بر می گیرد و بر گوناگونی آنها صحه می گذارد. هایدگر نیز منشا زمان واقعی را در درون جستجو می کند و اصالت دازاین را وابسته به اصالت این "زمانمندی" می بیند. به زعم هایدگر, نگاه دازاین به آینده و مرگ خود مهم ترین المان های "زمانمندی" او هستند. اما مسیله اینجاست که تاکید این دو فیلسوف بر فردی بودن سرچشمه ی زمان رابطه ی بین زمان اصیل و حضور "دیگری" را با مشکل مواجه می کند. به عبارت دیگر, بنا بر ادعای برگسون و هایدگر, اصالت زمان تنها در انزوای "خود" میسر است و آنچه در مجاورت "دیگری" به دست می آید همان زمان بیرونی, عینی, و همگانی ست. بدین ترتیب, آیا باید پذیرفت که درک واقعیت زمان و اخلاق دو مفهوم گردنیامدنی هستند؟ پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش را در آراء لویناس جستجو می کند. لویناس نیز درک فلسفه ی اخلاق خود را مشروط به درک واقعیت زمان می داند. از سوی دیگر, به رغم شباهت های موجود, آنچه به زعم لویناس زمان واقعی ست تنها در مخالفت بنیادین با برگسون و هایدگر معنا می یابد. از دیدگاه او, زمانمندی در انزوا میسر نیست و زمان در ارتباط با دیگری زاده می شود. مطالعه ی حاضر بر آن است تا با پرداختن به اساسی ترین تفاوت های موجود بین درک لویناس از زمان و تعاریف برگسون و هایدگر, و با روشن ترکردن پیچیدگی های ارتباط بین زمان و "دیگری" در تفکر لویناس, نشان دهد که چگونه نوآوری لویناس و مخالفت او با دو فیلسوف پیش از خود, به رابطه ی بین زمانمندی و اخلاق معنایی جدید بخشیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجومیان، امیرعلی، و حیدری مقدم، زینب. (1399). نقد تصور فردگرایانه ا ز زمان مندی نزد برگسون و هایدگرا ز منظر زمان مندیِ اخلاقی درا ندیشه یل ویناس. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، 13(82/1 )، 217-231. SID. https://sid.ir/paper/384635/fa

    Vancouver: کپی

    نجومیان امیرعلی، حیدری مقدم زینب. نقد تصور فردگرایانه ا ز زمان مندی نزد برگسون و هایدگرا ز منظر زمان مندیِ اخلاقی درا ندیشه یل ویناس. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1399؛13(82/1 ):217-231. Available from: https://sid.ir/paper/384635/fa

    IEEE: کپی

    امیرعلی نجومیان، و زینب حیدری مقدم، “نقد تصور فردگرایانه ا ز زمان مندی نزد برگسون و هایدگرا ز منظر زمان مندیِ اخلاقی درا ندیشه یل ویناس،” شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 13، no. 82/1 ، pp. 217–231، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button