مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

276
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع شناسی اختلال یادگیری غیر کلامی در دانش آموزان پسر شهر کرج

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف: اختلال یادگیری غیرکلامی به عنوان نشانگان خاص در یادگیری و حتی استدلال در نظر گرفته می شود. این پژوهش با هدف بررسی شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در شهر کرج انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی, از دانش آموزان پسر پایه های تحصیلی چهارم, پنجم و ششم ابتدایی شهر کرج, 286 دانش آموز با استفاده از روش: نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و با استفاده از مقیاس کم توانی های یادگیری غیرکلامی کودکان ارزیابی شدند. سپس 8 دانش آموز که نمره 30 و بالاتر در مقیاس مذکور به دست آوردند مشکوک به اختلال یادگیری غیرکلامی تشخیص داده شدند و با استفاده از سومین نسخه آزمون هوشی وکسلر کودکان مورد ارزیابی قرار گرفتند. 5 نفر از دانش آموزان (3 نفر از پایه چهارم و 2 نفر از پایه ششم) که هوشبهر کلی آنها 85 و بالاتر بود و هوش بهر کلامی آنها 10 امتیاز یا بیشتر با هوش بهر عملی آنها اختلاف داشت, به عنوان افراد دارای اختلال یادگیری غیرکلامی تشخیص دریافت کردند. داده ها با استفاده از آزمون یو مان-ویتنی در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که میزان شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی در دانش آموزان پسر 8/1% بود. در واقع, 6/2% دانش آموزان پسر در پایه چهارم ابتدایی و 4/2% در پایه ششم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی بودند. نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلال یادگیری غیرکلامی می توان با اجرای مداخلات آموزشی بهنگام و ارایه خدمات تخصصی از مشکلات رفتاری, تحصیلی و احتمالا حرفه ای آنها در آینده پیشگیری نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، یوسفی، مریم، همتی، ساحل، و بخشی، عنایت اله. (1398). شیوع شناسی اختلال یادگیری غیر کلامی در دانش آموزان پسر شهر کرج. روان شناسی بالینی، 11(4 (پیاپی 44) )، 77-86. SID. https://sid.ir/paper/385004/fa

    Vancouver: کپی

    پورمحمدرضای تجریشی معصومه، یوسفی مریم، همتی ساحل، بخشی عنایت اله. شیوع شناسی اختلال یادگیری غیر کلامی در دانش آموزان پسر شهر کرج. روان شناسی بالینی[Internet]. 1398؛11(4 (پیاپی 44) ):77-86. Available from: https://sid.ir/paper/385004/fa

    IEEE: کپی

    معصومه پورمحمدرضای تجریشی، مریم یوسفی، ساحل همتی، و عنایت اله بخشی، “شیوع شناسی اختلال یادگیری غیر کلامی در دانش آموزان پسر شهر کرج،” روان شناسی بالینی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 44) ، pp. 77–86، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button