مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرورجامع ادبیات نظریه پردازی توسعه منابع انسانی: جریانهای فکری و آموخته های کاربردی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 123

چکیده

 هدف تحقیق حاضر مرور جامع ادبیات نظریه پردازی توسعه منابع انسانی به منظور شناسایی جریانهای فکری و آموخته های کاربردی در تاریخ 28 ساله نظریه پردازی است. در این تحقیق روش کالاهان (2010) برای جمع آوری داده ها و روش کرسول (2008) برای بررسی تماتیک ادبیات تحقیق اجرا شده است. داده های تحقیق شامل مقالات و فصول کتاب منتشر شده بین سال های 1990 الی 2018 در حوزه نظریه پردازی توسعه منابع انسانی می باشد. ملاک انتخاب داده ها شامل الف) نظریه پردازی, ب) نقش رشته های علمی در نظریه و ج) توسعه نظریه بوده است. انتخاب داده ها با روش جستجو در پایگاه های اطلاعات علمی و گزینش محقق بوده است. در مجموع, تعداد 183 مقاله و فصل کتاب گزینش شده است. یافته ها شامل 341 تم می باشد؛ که با روش کدگذاری تماتیک و کشف الگوی ارتباطی میان مفاهیم, تحلیل شده است. نتایج تحلیل تماتیک شامل الف) جریان های فکری, ب) انتظارات از نظریه و ج) چهارچوب کاربرد توسعه منابع انسانی در عمل است. معیار تحلیل تم ها عبارت از نظریه تحول فکری جامعه علمی تولمین (به منظور نیل به جریانهای فکری), الگوی کریستوفر مابی (به منظور نیل به انتظارات از نظریه در عمل) و چهار گام ابتدایی الگوی دوبین (به منظور نیل به چهارچوب کاربرد توسعه منابع انسانی در عمل) می باشد. نتایج تحلیل, شامل جریانهای فکری (ایجاد و حفظ بهره وری, ارتقاء بهره وری, انسان ترقی خواه, نهاد ترقی خواه و هویت اجتماعی), انتظارات از نظریه در عمل (نهادسازی تفکر توسعه, تطابق با عقلانیت مسلط, هویت انتقادی, انطباق با تنوع, هم افزایی هدفمند, عملیاتی بودن و عاملیت اخلاقی) و چهارچوب کاربرد توسعه منابع انسانی در عمل (مبنای توسعه, رهیافت توسعه, روش شناسی توسعه و برنامه توسعه) می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسایی فرد، رسول. (1398). مرورجامع ادبیات نظریه پردازی توسعه منابع انسانی: جریانهای فکری و آموخته های کاربردی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(21 )، 93-123. SID. https://sid.ir/paper/385523/fa

    Vancouver: کپی

    رسایی فرد رسول. مرورجامع ادبیات نظریه پردازی توسعه منابع انسانی: جریانهای فکری و آموخته های کاربردی. آموزش و توسعه منابع انسانی[Internet]. 1398؛6(21 ):93-123. Available from: https://sid.ir/paper/385523/fa

    IEEE: کپی

    رسول رسایی فرد، “مرورجامع ادبیات نظریه پردازی توسعه منابع انسانی: جریانهای فکری و آموخته های کاربردی،” آموزش و توسعه منابع انسانی، vol. 6، no. 21 ، pp. 93–123، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button