مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مقایسه مدل ها در دوران پیش از تحریم و تحریم

صفحات

 صفحه شروع 288 | صفحه پایان 306

چکیده

 هدف: رقابت گسترده موجود در بازار, شرکت ها را ناگزیر از به کارگیری استراتژی هایی برای رویارویی با این رقابت کرده است. هدف از پژوهش حاضر, بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی تمایز محصول, مدیریت هزینه بر رشد توان رقابتی شرکت ها و بررسی و مقایسه این تاثیر در دوران پیش از تحریم و تحریم است. روش: نمونه پژوهش, از 137 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, طی سال های 1383 تا 1394 تشکیل شده است. فرضیه های پژوهش طی سه دوره زمانی, پیش از تحریم (1383 تا 1388), دوره تحریم (1389 تا 1394) و دوره زمانی 1383 تا 1394 آزمون شدند. یافته ها: دو استراتژی تمایز محصول و مدیریت هزینه, بر رشد توان رقابتی شرکت ها در دوره پیش از تحریم تاثیر معناداری ندارند. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه, به افزایش رشد توان رقابتی شرکت ها و استفاده از استراتژی تمایز محصول, به کاهش رشد توان رقابتی شرکت ها در دوره تحریم منجر شده است. همچنین در این دوره, شدت تاثیر استراتژی تمایز محصول در کاهش رشد توان رقابتی شرکت ها, بیشتر از شدت تاثیر استراتژی مدیریت هزینه در افزایش رشد توان رقابتی شرکت ها بوده است. از این رو, تاثیر استراتژی های رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکت ها در دوران پیش از تحریم و تحریم با یکدیگر متفاوت است. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه طی سال های 1383 تا 1394, رشد توان رقابتی شرکت ها را افزایش داده است؛ اما استراتژی تمایز محصول تاثیر معناداری نداشته است. نتیجه گیری: استفاده از استراتژی تمایز محصول در بین شرکت های ایرانی چندان موفق نبوده است؛ اما استفاده از استراتژی مدیریت هزینه به افزایش رشد توان رقابتی شرکت ها منجر شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، داوود، غیور، فرزاد، و منصورفر، غلامرضا. (1399). بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مقایسه مدل ها در دوران پیش از تحریم و تحریم. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 27(2 )، 288-306. SID. https://sid.ir/paper/385524/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی داوود، غیور فرزاد، منصورفر غلامرضا. بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مقایسه مدل ها در دوران پیش از تحریم و تحریم. بررسیهای حسابداری و حسابرسی[Internet]. 1399؛27(2 ):288-306. Available from: https://sid.ir/paper/385524/fa

    IEEE: کپی

    داوود مرادی، فرزاد غیور، و غلامرضا منصورفر، “بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مقایسه مدل ها در دوران پیش از تحریم و تحریم،” بررسیهای حسابداری و حسابرسی، vol. 27، no. 2 ، pp. 288–306، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385524/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button