مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چارچوبی برای رتبه بندی افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 124

چکیده

 در سال های گذشته, مسیولیت پذیری اجتماعی اهمیت و مقبولیت زیادی پیدا کرده است و بهره وران به این موضوع توجه ویژه ای کرده اند؛ درنتیجه شرکت ها باید شاخص های مختلف مسیولیت پذیری اجتماعی خود را افشا کنند؛ ازاین رو در پژوهش حاضر, پس از شناسایی ابعاد, مولفه ها و شاخص های افشای مسیولیت پذیری اجتماعی, با استفاده از فن دلفی, چارچوبی با 3 بعد, 22 مولفه و 68 شاخص طراحی شد. پس از آن با استفاده از نظرات خبرگان, این گزینه ها وزن دهی شدند؛ وزن ابعاد محیطی, اجتماعی و اقتصادی به ترتیب 55/0, 35/0 و 1/0 به دست آمد. در بین شاخص ها نیز شاخص افشای اطلاعات اقدامات انجام شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای, روش ها, معیارهای حذف گازها و نتایج حاصل با وزن 058905/0 به عنوان مهم ترین شاخص شناخته شد. همچنین پس از بررسی 330 شرکت که اطلاعات سال 1396 خود را افشا کردند, یافته های پژوهش نشان می دهند به صورت میانگین هر شرکت تنها 9 شاخص از 68 شاخص را افشا کرده است و در کل نمونه آماری, بیشترین تعداد افشا به شاخص های اقتصادی با 1632 مورد مربوط است. بعد از آن نیز شاخص های بعد اجتماعی با 1290 مورد و محیطی با تنها 360 مورد قرار دارند که به ترتیب 5/27, 5/11 و 7 درصد از شاخص های قابل افشا را شامل می شود. درضمن 85 شرکت از 330 شرکت بررسی شده هیچ یک از شاخص های موجود در بعد محیطی را افشا نکردند که آمار جالب توجهی نیست و نشان می دهد شرکت ها به بااهمیت ترین بعد افشای مسیولیت پذیری اجتماعی توجه مناسبی ندارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظم پور، مرتضی، کاشانی پور، محمد، یزدی فر، حسن، و حمیدی زاده، علی. (1399). چارچوبی برای رتبه بندی افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. پژوهش های حسابداری مالی، 12(1 (پیاپی 43) )، 103-124. SID. https://sid.ir/paper/387083/fa

    Vancouver: کپی

    کاظم پور مرتضی، کاشانی پور محمد، یزدی فر حسن، حمیدی زاده علی. چارچوبی برای رتبه بندی افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. پژوهش های حسابداری مالی[Internet]. 1399؛12(1 (پیاپی 43) ):103-124. Available from: https://sid.ir/paper/387083/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی کاظم پور، محمد کاشانی پور، حسن یزدی فر، و علی حمیدی زاده، “چارچوبی برای رتبه بندی افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها،” پژوهش های حسابداری مالی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 43) ، pp. 103–124، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button