مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طبقه بندی جامع رویکردهای علم دینی

صفحات

 صفحه شروع 309 | صفحه پایان 330

چکیده

 هدف طبقه بندی هایی که درباره رویکردهای علم دینی ارایه شده, با چندین مشکل روبه روست. این مقاله می کوشد طبقه بندی جامعی از رویکردهای علم دینی ارایه دهد که فارغ از اشکالات موجود باشد. روش در ارایه طبقه بندی جدید, از روش تحلیلی و ایده «نمونه ایدیال» ماکس وبر استفاده شده است. یافته ها: در این طبقه بندی در کنار کسانی که به صراحت از ایده علم دینی حمایت می کنند, جایی هم برای آن دسته از اندیشمندانی که به عنوان مخالف علم دینی از آنها یاد می شود, در نظر گرفته شده است؛ کسانی که یا به صراحت با معنایی از علم دینی موافق اند؛ یا بر مبنای آرای مختار آنها می توان نشان داد که آنها نمی توانند به طور کامل با علم دینی مخالف باشند. در کنار رویکردهایی که جریان تحول علم و تولید علم دینی را مدیریت پذیر می دانند, به رویکردهایی که تحول علم و دستیابی به علم دینی را ممکن اما مدیریت ناپذیر می دانند, توجه کرده است. در کنار رویکردهایی که مستقیم به سراغ تحول علم و تولید علم دینی می روند, رویکردهایی هم که تحول علم و دستیابی به علم دینی را از دریچه تحول کنشگر معرفتی و ساختارهای اجتماعی و نهادهای علمی دنبال می کنند, دیده است. هم به رویکردهایی که از علم موجود آغاز می کنند و می کوشند با بهره گیری از علوم اسلامی به سوی علم دینی حرکت کنند, توجه کرده است؛ هم به رویکردهایی که از علوم و معارف اسلامی آغاز می کنند و می کوشند علم دینی تاسیس کنند. نتیجه گیری: این مقاله نشان داد که دیدگاه اکثر نظریه پردازان علم دینی, ترکیبی از رویکردهای ایدیال در زمینه علم دینی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحد ابطحی، سیدمحمدتقی. (1399). طبقه بندی جامع رویکردهای علم دینی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 24(2 (83 پیاپی) )، 309-330. SID. https://sid.ir/paper/388410/fa

    Vancouver: کپی

    موحد ابطحی سیدمحمدتقی. طبقه بندی جامع رویکردهای علم دینی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1399؛24(2 (83 پیاپی) ):309-330. Available from: https://sid.ir/paper/388410/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدتقی موحد ابطحی، “طبقه بندی جامع رویکردهای علم دینی،” مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، vol. 24، no. 2 (83 پیاپی) ، pp. 309–330، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button