مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

252
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

443
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 138

چکیده

 هدف این پژوهش با هدف, ارایه مدلی جهت نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران انجام پذیرفت. پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی, پیمایشی با دو بخش کیفی و کمی (آمیخته) می باشد. در این پژوهش از دو مرحله کیفی و کمی استفاده شد که برای مرحله کیفی ابتدا به بررسی پیشنه, مبانی نظری و ادبیات تحقیق پرداخته و مولفه های اصلی مفهوم تسلط شخصی را برای خبرگان دانشگاه های خارجی و داخلی استخراج نموده و مدل مفهومی اولیه تسلط شخصی دانشجویان بدست آمد. در مرحله کمی با توجه به اجماع نظر خبرگان مبادرت به طراحی و تدوین ابعاد, مولفه ها و شاخص های پرسشنامه محقق ساخته, جهت دانشجویان گردید. مواد و روش ها: در بخش کیفی نمونه مشارکت کنندگان در مرحله اول, 7 نفر از خبرگان دانشگاه های خارجی هدفمند با تدوین پرسشنامه بازپاسخ و در مرحله دوم, 15 نفر از خبرگان دانشگاه های داخلی دولتی و غیردولتی, هدفمند با معیار سطح علمی دانشیار به بالا و تالیف کتاب های تخصصی مرتبط با تدوین پرسشنامه بسته پاسخ, از طریق آزمون تحلیل روایی محتوایی با شاخص های سی وی آر و سی وی آی و تکنیک دلفی مورد سنجش کیفی قرار گرفتند. در بخش کمی نمونه آماری 380 نفر دانشجویان دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که از طریق فرمول کوکران با سطح اطمینان 95/0درصد به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تصادفی با پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفتند, پایایی پرسشنامه با آزمون کرونباخ صورت پذیرفت که مولفه های بخشش84/0, خودشناسی90/0, دوست داشتن خود 89/0, پیش کنشی91/0, تمرین انضباط95/0, حفظ ذهنیت مثبت93/0, باورهای خودتنظیمی فراشناختی75/0و زندگی کردن با اهداف مدون94/0 و در کل 96/0 از پایایی قابل قبول برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی و استنباطی؛ میانگین, تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تاییدی, t تک نمونه ای, تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با نرم افزار های SPSS22 و LISREL8. 8 استفاده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج در مرحله کیفی با توجه به پرسشنامه بازپاسخ و بسته پاسخ با 8 بعد و 16 مولفه و 95 شاخص مورد تایید و اجماع نظر خبرگان قرار گرفت و در مرحله کمی نتایج با آمار استباطی آزمون T تک نمونه ای جهت بررسی وضع موجود تسلط شخصی دانشجویان, میانگین تفاوت مشاهده شده به ترتیب در مولفه های؛ 1) باورهای خود تنظیمی فراشناختی (43/3), 2) خودآگاهی (56/3), 3) بخشش (69/3), 4) حفظ ذهنیت مثبت (77/3), 5) زندگی با اهداف مدون (84/3), 6) پیش کنشی (88/3), 7) دوست داشتن خود (94/3), 8) تمرین انضباط (08/4), و در نهایت تسلط شخصی به طور کلی (77/3), از میانگین مورد انتظار در حد متوسط به بالا و مثبت و معنادار بدست آمد. نتایج برای ارایه مدل نهادینه کردن تسلط شخصی در دانشجویان براساس بار عاملی مرتبه دوم به ترتیب به شرح زیر بدست آمد: 1) بعد بخشش (بار عاملی برابر با 42/0), 2) بعد خوداگاهی (بار عاملی برابر با 37/0), 3) بعد دوست داشتن خود (بار عاملی برابر با 99/0), 4) بعد پیش کنشی (بار عاملی برابر با 97/0), 5) بعد تمرین انضباط(بار عاملی برابر با 82/0), 6)بعد حفظ ذهنیت مثبت (بار عاملی برابر با 93/0), 7) بعد باورهای خودتنظیمی فراشناختی (بار عاملی برابر با 81/0), 8) بعد زندگی کردن با اهداف مدون (بار عاملی برابر با 66/0), که بعد خودعاشقی بالاترین ضریب استاندارد بار عاملی و بیشترین نقش در تسلط شخصی دانشجویان دانشگاه ها و پایین ترین ضریب استاندارد بارعاملی و کمترین نقش در تسلط شخصی دانشجویان دانشگاه ها را بعد خودآگاهی را بدست آوردند. در کل یافته ها نشان داد که مدل نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان دانشگاه های ایران شامل ابعاد؛ 1) بخشش, 2) خودشناسی, 3) دوست داشتن خود, 4) پیش کنشی, 5) تمرین انضباط, 6) حفظ ذهنیت مثبت, 7) باورهای خودتنظیمی فراشناختی و 8) زندگی کردن با اهداف مدون می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، مجید، محمدخانی، کامران، قورچیان، نادرقلی، و جعفری، پریوش. (1399). ارائه مدل نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 13(1 (پیاپی 24) )، 95-138. SID. https://sid.ir/paper/388671/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی مجید، محمدخانی کامران، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش. ارائه مدل نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1399؛13(1 (پیاپی 24) ):95-138. Available from: https://sid.ir/paper/388671/fa

    IEEE: کپی

    مجید صادقی، کامران محمدخانی، نادرقلی قورچیان، و پریوش جعفری، “ارائه مدل نهادینه کردن تسلط شخصی دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 24) ، pp. 95–138، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا