مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

853
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آثار تربیتی شفقت در حوزه فردی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 120

چکیده

شفقت از موضوعات مهم در حوزه تربیتی, شامل مهارت ها و ویژگی هایی است که نقش مهمی در روابط فردی و اجتماعی بر پایه مهربانی, و توجه به نیاز و مشکلات افراد دارد و موجب همبستگی و مسئولیت پذیری افراد جامعه می شود. هرچند در عصر حاضر نقش شفقت به عنوان الگوی تربیتی مؤثر در جامعه, مغفول مانده است, ولی قرآن و روایات به عنوان منابع هدایت و تربیت انسان به آن پرداخته اند. نوشتار پیش رو, با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مفهوم شفقت و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و روایات می پردازد تا ویژگی و مهارت های شفقت و آثار تربیتی آن در ساحت های اعتقادی, احساسی, عاطفی و اخلاقی, در دو حوزه فردی و اجتماعی را بیان نماید و فرهنگ شفقت ورزی در جامعه رشد یابد و بر آن متمرکز شود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که: الف) شفقت از صفات مثبت «فردی» و «اجتماعی» است که موجب تأثیر متقابل افراد بر یکدیگر در جهت بهزیستی و التیام روحی است. ب) شفقت مجموعه ای از صفات و مهارت هاست و مفهومی بیش از مهربانی و دلسوزی دارد. ج) شفقت رابطه فرد با «خدا» و «خود» و سپس, با «افراد جامعه و مردم» را برپایه اعتقاد توحیدی, محبت, مسئولیت پذیری, همدردی و همدلی قرار می دهد. بر این اساس شفقت چند نقش اساسی تربیتی دارد: 1-خدا را حاضر و ناظر دانستن در تمام مراحل زندگی, و او را عامل دریافت رحمت و هدایت دانستن؛ 2-کنترل احساس و مدیریت رفتار؛ 3-حفظ و تسکین انسان در برابر رنج-های مادی و معنوی؛ و 4-بسترسازی برای ایجاد محبت متقابل و بهزیستی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جابرورزنه، علیرضا، میرجلیلی، علی محمد، و فلاح، محمدحسین. (1397). آثار تربیتی شفقت در حوزه فردی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، 4(2 )، 99-120. SID. https://sid.ir/paper/389624/fa

    Vancouver: کپی

    جابرورزنه علیرضا، میرجلیلی علی محمد، فلاح محمدحسین. آثار تربیتی شفقت در حوزه فردی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث[Internet]. 1397؛4(2 ):99-120. Available from: https://sid.ir/paper/389624/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا جابرورزنه، علی محمد میرجلیلی، و محمدحسین فلاح، “آثار تربیتی شفقت در حوزه فردی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات،” آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، vol. 4، no. 2 ، pp. 99–120، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389624/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا