مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

859
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویرپردازی با عناصر چهارگانه در شاهنامه ی فردوسی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه و هدف: عناصر اربعه همواره در میان علوم, باورها و اساطیر ملل و فرهنگهای گوناگون نقش پررنگی داشته و منشأ به وجود آمدن تصورات, اندیشه ها و آثار خاصی بوده است. این عناصر در حوزه ی ادبیات نیز مغفول نمانده و به شکل گسترده و هنری نمود پیدا کرده اند. یکی از آثاری که عناصر اربعه از نظر بسامد, جلوه های هنری و تصویرپردازی شاعرانه در آن قابل توجه است, شاهنامه ی فردوسی است. فردوسی تمایل ویژه ای به کاربرد عناصر چهارگانه برای برجسته سازی سخن خود و بیان هنری داشته است. در این جستار فراوانی و چگونگی به کارگیری چهار عنصر در تصویرپردازیهای این اثر مورد بررسی قرار گرفته است. سؤال اصلی پژوهش این است که فردوسی از عناصر اربعه به چه شیوه ای و چگونه در خلق صور خیال بهره برده است؟ روش مطالعه: روش تحقیق در این مقاله, توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطّلاعات, اِسنادی (کتابخانه ای) است. یافته ها: فردوسی حدود 2688 مرتبه عناصر اربعه را در شاهنامه تکرار کرده است. از این تعداد 939 کلمه مختص به آب (35درصد), 722 کلمه مختص به خاک (27درصد), 598 کلمه مربوط به باد (22درصد) و 429 کلمه (16 درصد) متعلق به آتش است. 12 بیت در شاهنامه وجود دارد که در آنها تمامی عناصر اربعه در کنار یکدیگر آمده اند. همچنین در 10 بیت, سه عنصر و در 51 بیت, دو عنصر همنشین شده اند. نتیجه گیری: پربسامدترین عناصر در شاهنامه به ترتیب آب, خاک, باد و آتش هستند. همچنین بیشترین تصاویر شعری در این زمینه در ساختار کنایی ایجاد شده اند و سهم فنون بیانی بسیار بیشتر از فنون بدیعی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشارقزوین، ژاله، اردستانی رستمی، حمیدرضا، و زیرک، ساره. (1400). تصویرپردازی با عناصر چهارگانه در شاهنامه ی فردوسی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(4 (62 پیاپی) )، 53-72. SID. https://sid.ir/paper/390074/fa

    Vancouver: کپی

    افشارقزوین ژاله، اردستانی رستمی حمیدرضا، زیرک ساره. تصویرپردازی با عناصر چهارگانه در شاهنامه ی فردوسی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(4 (62 پیاپی) ):53-72. Available from: https://sid.ir/paper/390074/fa

    IEEE: کپی

    ژاله افشارقزوین، حمیدرضا اردستانی رستمی، و ساره زیرک، “تصویرپردازی با عناصر چهارگانه در شاهنامه ی فردوسی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 4 (62 پیاپی) ، pp. 53–72، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390074/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا