Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی فضیلت گرایی معلمان براساس مولفه های «سرمایه معنوی» و «التزام حرفه ای»

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 95

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, پیش بینی فضیلت گرایی معلمان براساس مولفه های «سرمایه معنوی» و مولفه های «التزام حرفه ای» در سال1398 است که به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل 278 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان ترکمن است که حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 162 نفر از معلمان با روش تصادفی طبقه ای براساس جنسیت انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های استاندارد سرمایه معنوی گل پرور, مصاحبی, عابدینی, ادیبی و عبدلی (1394), التزام حرفه ای معلمان ایمانی (1389) و فضیلت گرایی سازمانی کمرون, برایت و کازا (2004) است. تجزیه و تحلیل داده ها ازطریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بااستفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس 18 صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد بین مولفه های ارزش گرایی معنوی, خلوت با خدا, اهمیت معنویت و اثرگذاری معنوی با فضیلت گرایی معلمان مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های مشارکت شغلی, پایبندی به ارزش های کاری, وابستگی سازمانی و وابستگی حرفه ای با فضیلت گرایی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نیز نشان می دهد همه مولفه ها به جز مولفه های ارزش گرایی معنوی, اهمیت معنویت و وابستگی سازمانی در فضیلت گرایی معلمان اثرگذار هستند. مولفه خلوت با خدا, اثرگذاری معنوی, پایبندی به ارزش های کاری و مشارکت شغلی بیشترین نقش را در پیش بینی فضیلت گرایی معلمان دارند. بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که با رشد و افزایش سرمایه معنوی و التزام حرفه ای معلمان, فضیلت گرایی آنان نیز افزایش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوجی، سامیا، و باقرپور، معصومه. (1399). پیش بینی فضیلت گرایی معلمان براساس مولفه های «سرمایه معنوی» و «التزام حرفه ای». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8(15 )، 77-95. SID. https://sid.ir/paper/390865/fa

    Vancouver: کپی

    دوجی سامیا، باقرپور معصومه. پیش بینی فضیلت گرایی معلمان براساس مولفه های «سرمایه معنوی» و «التزام حرفه ای». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1399؛8(15 ):77-95. Available from: https://sid.ir/paper/390865/fa

    IEEE: کپی

    سامیا دوجی، و معصومه باقرپور، “پیش بینی فضیلت گرایی معلمان براساس مولفه های «سرمایه معنوی» و «التزام حرفه ای»،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 8، no. 15 ، pp. 77–95، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا