مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تاثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان: مطالعه ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 28

چکیده

 زمینه تفکر خلاق به عنوان پدیده ای پیچیده و چندبعدی کارایی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف هدف از انجام این پژوهش توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تاثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان از طریق مطالعه ترکیبی در سال تحصیلی 97-98 بود. روش پژوهش حاضر یک پژوهش آمیخته بوده که از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول طراحی الگوی آموزش خلاقیت برای درس علوم تجربی بوده و بخش دوم, اثربخشی بر پرورش خلاقیت بود. در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد. در بخش کمی که هدف آزمایش تاثیر الگوی طراحی شده بر خلاقیت دانش آموزان دوره اول متوسطه بود؛ با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی(پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل) از بین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر کرج (75نفر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در هردو گروه و در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با ابزار مقیاس خلاقیت تورنس برای سنجش خلاقیت برای درس علوم تجربی مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی بعد از پیاده سازی بحث ها روی کاغذ, کدگذاری باز (خواندن خط به خط داده ها, استخراج مفاهیم و جملات اصلی, تشکیل مقولات و طبقات اولیه), کدگذاری محوری (طبقه بندی داده ها, مشخص نمودن زیر مقوله ها, تشکیل طبقات نهایی), کدگذاری انتخابی (پیوند مقوله ها به یکدیگر) مقوله ها استخراج شد. در بخش کمی, از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار, کوچک ترین و بزرگ ترین و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی به منظور مقایسه زوجی گروه ها با کمک نرم افزار SPSS-21 استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی نتایج تحقیق منجر به طراحی تعاملی آموزش خلاقیت شد که نتایج در بخش کمی تحقیق نشان داد که الگوی طراحی شده موجب پرورش خلاقیت در گروه آزمایش شده است. بحث و نتیجه گیری پیشنهاد می شود که از الگوی تعاملی آموزش خلاقیت طراحی شده به عنوان روشی مناسب برای دستیابی دانش آموزان به خلاقیت بهره گرفته شود

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانی، جعفر، فریادی، محسن، مرزوقی، رحمت اله، و شفیعی سروستانی، مریم. (1399). توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تاثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان: مطالعه ترکیبی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(2 )، 1-28. SID. https://sid.ir/paper/391349/fa

    Vancouver: کپی

    جهانی جعفر، فریادی محسن، مرزوقی رحمت اله، شفیعی سروستانی مریم. توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تاثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان: مطالعه ترکیبی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1399؛10(2 ):1-28. Available from: https://sid.ir/paper/391349/fa

    IEEE: کپی

    جعفر جهانی، محسن فریادی، رحمت اله مرزوقی، و مریم شفیعی سروستانی، “توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تاثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان: مطالعه ترکیبی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 10، no. 2 ، pp. 1–28، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391349/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button