مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 54

کلیدواژه

سازمان صنعتی (IO)Q3
دیدگاه منبع پایه (RBV)Q3

چکیده

 در چشم انداز قرن 21, بنگاه ها در یک وضعیت رقابتی و پیچیده متاثر از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن, توسعه تکنولوژیکی و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند. در چارچوب این چشم انداز جدید, بنگاه ها برای بقا و پیشرفت خود باید متفاوت از قبل عمل کنند. به ویژه, بنگاه ها باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابت بپردازد. این مقاله تلاش دارد ضمن تبیین مفهوم مزیت رقابتی, به ارایه تئوری های مزیت رقابتی بپردازد. مشخصا, سه تئوری عمده درباره مزیت رقابتی وجود دارد: تئوری سازمانی صنعتی, تئوری منبع مدار و تئوری شومپترین. روش سازمان صنعتی بر رفتارهای یک صنعت جذاب, دیدگاه منبع مدار روی گروه منابع جذاب و رفتار آن ها, و تئوری شومپترین بر وجود عدم اطمینان و لزوم نوآوری پیوسته به کمک بنگاه متمرکز شده اند. بدین ترتیب, هر یک از این تئوری ها دارای ویژگی ها و شرایط خاص خود هستند. به هر حال, کاستی های تئوری های مزیت رقابتی سبب جهت گیری های جدید شده است, به طوری که در حال حاضر, تئوری مزیت رقابتی به ترکیب دیدگاه ها و توجه به هر دو عنصر درونی و بیرونی برای موفقیت بنگاه تاکید می کنند. نتایج مقاله حاضر برای تمایز میان مفاهیم مزیت نسبی, مطلق و رقابتی, و هم چنین بررسی نظری مزیت رقابتی دارای اهمیت است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راسخی، سعید، و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1387). مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 8(28 (ویژه اقتصاد))، 31-54. SID. https://sid.ir/paper/391456/fa

    Vancouver: کپی

    راسخی سعید، ذبیحی لهرمی المیرا. مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی[Internet]. 1387؛8(28 (ویژه اقتصاد)):31-54. Available from: https://sid.ir/paper/391456/fa

    IEEE: کپی

    سعید راسخی، و المیرا ذبیحی لهرمی، “مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری،” پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، vol. 8، no. 28 (ویژه اقتصاد)، pp. 31–54، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391456/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button