مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه راهبرد تجاری در ارتقای کیفیت حسابرسی با تاکید بر عواملی محیطی ایران

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 66

چکیده

 هدف: قضاوت حرفه ای حسابرس از عوامل کلیدی در هدایت صحیح حسابرسی است. برای اتخاذ تصمیم مناسب در این زمینه, حسابرس با در نظر گرفتن راهبرد تجاری, از مواردی همچون ویژگی های عملیاتی صاحبکار, میزان پیچیدگی و ساختار سازمانی نیز شناخت پیدا می کند, چرا که همه این موارد به صورت منطقی می تواند در اظهارنظر حسابرس تاثیر داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین راهبرد تجاری و کیفیت حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با در نظرگرفتن عوامل محیطی پژوهش است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف, از نوع تحقیق کاربردی است. همچنین در این پژوهش با توجه به نوع داده ها و روش های تجزیه و تحلیل موجود, از روش داده های ترکیبی استفاده شده است. بدین منظور داده های 135شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1389 تا 1396 مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش کیفیت حسابرسی با استفاده از معیارهای خروجی تابع عوامل محیطی پژوهش (با معیارهای خطای نوع اول و دوم, گزارش غیر مقبول جدید و کیفیت گزارشگری مالی) مورد سنجش قرار می گیرد. یافته ها: شواهد تجربی به دست آمده از آزمون فرضیه های تحقیق حاکی از آن است که خطای نوع اول, رابطه مستقیم و معنادار و خطای نوع دوم, رابطه منفی و معناداری با راهبرد تجاری دارد. همچنین نوع گزارش حسابرس و کیفیت گزارشگری مالی رابطه مستقیم و معناداری با راهبرد تجاری دارند. نتیجه گیری: نهایتا نتایج این بررسی نکات مهمی را برای سرمایه گذاران و استفاده کنندگان گزارش های مالی فراهم می نماید. بدین مفهوم که تعیین کیفیت حسابرسی (یا فقدان آن) بدون شناخت محیط حسابرسی و کسب و کار شرکت ها ناقص بوده و در مباحث مربوط به تصمیم گیری باعث گمراهی خواهد شد. همچنین, سرمایه گذاران و استفاده کنندگان گزارش های مالی می توانند بینش و آگاهی خود را نسبت به کیفیت حسابرسی شرکت ها از طریق ایجاد ارتباطی منطقی با نوع راهبرد کسب و کار شرکت ها توسعه دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخی گرجان، مینا، نوروش، ایرج، و محمدی ملقرنی، عطااله. (1399). جایگاه راهبرد تجاری در ارتقای کیفیت حسابرسی با تاکید بر عواملی محیطی ایران. دانش حسابداری، 11(3 (پیاپی 42) )، 35-66. SID. https://sid.ir/paper/391640/fa

    Vancouver: کپی

    شیخی گرجان مینا، نوروش ایرج، محمدی ملقرنی عطااله. جایگاه راهبرد تجاری در ارتقای کیفیت حسابرسی با تاکید بر عواملی محیطی ایران. دانش حسابداری[Internet]. 1399؛11(3 (پیاپی 42) ):35-66. Available from: https://sid.ir/paper/391640/fa

    IEEE: کپی

    مینا شیخی گرجان، ایرج نوروش، و عطااله محمدی ملقرنی، “جایگاه راهبرد تجاری در ارتقای کیفیت حسابرسی با تاکید بر عواملی محیطی ایران،” دانش حسابداری، vol. 11، no. 3 (پیاپی 42) ، pp. 35–66، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button