مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازآفرینی یک روایت در دو اثر: داستان «مردگان» اثر جویس در سینمای ایران

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 121

چکیده

 در سال های اخیر, اقتباس به عنوان شاخه ای جدید در نقد ادبی مورد توجه منتقدین قرار گرفته است. در ایران نیز اقتباس های مختلفی از آثار ادبی ایرانی و خارجی در چند دهه اخیر انجام گرفته است. پله آخر (1392) به کارگردانی علی مصفا یکی از جدیدترین آثار اقتباسی و برگرفته از داستان معروف «مردگان» (1914) اثر جیمز جویس (1882-1941) است. در این مطالعه, با استفاده از تئوری کانون دید ژرار ژنت, به دنبال بررسی تغییر روایت از متن نوشتاری به فیلم و پیامدهای آن خواهیم بود. تئوری کانون دید ژنت, با معرفی سه نوع کانون دید بیرونی, درونی و صفر و همچنین چهار نوع روایت با توجه به سطح و رابطه راوی با داستان, ابزار مناسبی برای مقایسه اثر ادبی و فیلم اقتباسی در قالبی روایت شناسانه است. بنابراین, مطالعه حاضر سعی دارد با بررسی این تغییرات در روایت «مردگان» و پله آخر و با تکیه بر تئوری کانون دید, درباره علل و نتایج آن ها به بحث و نتیجه گیری بپردازد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که تاثیر آگاهانه یا ناخودآگاه اقتباس کننده مذکر بر نوع روایت, باعث کم رنگ شدن نقش لیلی و هم ذات پنداری بیشتر مخاطبان با قهرمان منفعل این فیلم, یعنی خسرو شده است. علی رغم روایت پیچیده داستان فیلم, قضاوت در مورد شخصیت های فیلم برای مخاطب توسط این تغییر در روایت آسان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، رویا، قندهاریون، عذرا، و تائبی نقندری، زهره. (1395). بازآفرینی یک روایت در دو اثر: داستان «مردگان» اثر جویس در سینمای ایران. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 49(3 (پیاپی 29) )، 105-121. SID. https://sid.ir/paper/391939/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده رویا، قندهاریون عذرا، تائبی نقندری زهره. بازآفرینی یک روایت در دو اثر: داستان «مردگان» اثر جویس در سینمای ایران. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1395؛49(3 (پیاپی 29) ):105-121. Available from: https://sid.ir/paper/391939/fa

    IEEE: کپی

    رویا عباس زاده، عذرا قندهاریون، و زهره تائبی نقندری، “بازآفرینی یک روایت در دو اثر: داستان «مردگان» اثر جویس در سینمای ایران،” مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 49، no. 3 (پیاپی 29) ، pp. 105–121، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391939/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button