مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد اجتماعی عکس های اجتماعی بر اساس سلیقه های چشایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 23

چکیده

 حواس پنج گانه ی انسانی یکی از مهم ترین داده های مطالعاتی در تاریخ اجتماعی حواس است. و درمیان آن, ذایقه ی چشایی به دلیل درهم تنیدگی عمیق آن با فرهنگ های متنوع جوامع گوناگون, به اشکال متنوعی ظهوریافته و خوراک و دست پخت را در طبقات مختلف اجتماعی وابسته به آداب و سنت های متنوعی می سازد. عکس های اجتماعی این قابلیت را دارند که همچون گواهی بر این مدعا عمل کرده و سلیقه های چشایی را مبتنی بر ساختارها و بافتارهای اجتماعی, ایدیولوژی, و روابط اجتماعی عیان سازند. انسان شناسان و پژوهش گران تاریخ فرهنگی و اجتماعی, مجموعه ی ویژگی های منسجم در سلیقه ی چشایی را "روح غذا" می-نامند که بر کلیت سلیقه های چشایی یک جمعیت انسانی حاکم است. براساس کارکرد تاریخ اجتماعی حواس در مطالعه ی اسناد تاریخی زندگی روزانه, می توان حس چشایی را در صورت بندی طبقات اجتماعی به واسطه ی عکس های اجتماعی مورد تحلیل قرار داد. سوال اصلی اما این است که چگونه به واسطه ی بازخوانی حس چشایی در عکس های روزمره, می توان به ویژگی "روح غذا" در یک-طبقه ی اجتماعی دست یافت؟ فرض براین است که عکس های اجتماعی, به ویژه آن ها که به صورت دم دستی گرفته می شوند, دارای اطلاعات دیداری قوی راجع به انواع سلیقه های چشایی در فرهنگ ها و طبقات مختلف اجتماعی هستند. با مطالعه ی آن ها براساس تاریخ اجتماعی حواس, می توان به الگویی در تحلیل عکس براساس سلیقه های چشایی دست یافت. نتیجه آن که عکس های اجتماعی کیفیات متنوعی از "روح غذا" را در طبقات مختلف اجتماعی به دست می دهند. در پایین هرم طبقاتی, افراد به سفره ی غذا و پر بودن آن توجه بیشتری دارند؛ در طبقه ی متوسط شهری, توجه به سلامت, لذت بردن از دورهمی ها, و مطلوبیت اجتماعی است و در طبقات مرفه ایران, خوراک همچون یک ابژه ی زیباشناختی عینی در عکس ها ارایه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن پور، محمد. (1398). نقد اجتماعی عکس های اجتماعی بر اساس سلیقه های چشایی. تحقیقات تاریخ اجتماعی، 9(2 )، 1-23. SID. https://sid.ir/paper/392042/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پور محمد. نقد اجتماعی عکس های اجتماعی بر اساس سلیقه های چشایی. تحقیقات تاریخ اجتماعی[Internet]. 1398؛9(2 ):1-23. Available from: https://sid.ir/paper/392042/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسن پور، “نقد اجتماعی عکس های اجتماعی بر اساس سلیقه های چشایی،” تحقیقات تاریخ اجتماعی، vol. 9، no. 2 ، pp. 1–23، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button