مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی-اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 116

چکیده

 مقدمه مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری ناتوان کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بروز مشکلات عدیده جسمی و روانی می شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی-اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت. روش طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان متاهل مبتلا به بیماری MS که عضو انجمن ام اس شهر اصفهان در سال 1398 بودند که 30 نفر براساس ملاک های ورود به مطالعه و به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای مبتنی بر رویکرد هیجان مدار شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل, مداخله ای صورت نگرفت. آزمودنی ها در سه مرحله به پرسشنامه های سازگاری روانی اجتماعی با بیماری دروگتیس و دروگتیس (1990) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کیز (2004) پاسخ دادند. همچنین داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها جلسات غنی سازی روابط مبتنی بر رویکرد هیجان مدار سبب بهبود سازگاری روانی اجتماعی با بیماری در مرحله پس آزمون و پیگیری شده (01/0>p) و اثر آن در طول زمان نیز ثابت باقی مانده است. درحالیکه مداخله آزموشی تنها در مرحله پس آزمون سبب افزایش سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شده است (05/0>p). نتیجه گیری به نظر می رسد که آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار منجر به بهبود سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری و افزایش سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبری دهکردی، مهناز، و دهخدایی، سهیلا. (1399). اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی-اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، 10(38 )، 101-116. SID. https://sid.ir/paper/392395/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبری دهکردی مهناز، دهخدایی سهیلا. اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی-اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. پژوهش های روان شناسی اجتماعی[Internet]. 1399؛10(38 ):101-116. Available from: https://sid.ir/paper/392395/fa

    IEEE: کپی

    مهناز علی اکبری دهکردی، و سهیلا دهخدایی، “اثربخشی آموزش غنی سازی روابط بین فردی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر سازگاری روانی-اجتماعی و سلامت اجتماعی زنان متاهل مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس،” پژوهش های روان شناسی اجتماعی، vol. 10، no. 38 ، pp. 101–116، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button