مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علامت تجاری عام: احراز فقدان و زوال تمایزبخشی در پرتوی پرونده «اکبرجوجه»

صفحات

 صفحه شروع 237 | صفحه پایان 280

چکیده

 علایم عام استحقاق حقوق انحصاری را ندارند, چون رقبا را به دلیل فقدان تمایزبخشی از واژه های ضروری برای معرفی کالا یا خدمت خود محروم کرده و به تبع آن مصرف کننده را گمراه می کنند. ممکن است علامت تجاری, پس از ایجاد, به دلایلی به واژه عام برای طبقه کالاها یا خدماتی که به آن تعلق دارد تبدیل شود. در این وضعیت زوال تمایزبخشی و مرگ علامت, موسوم به ژنریساید, رخ می دهد. خلا زبان به دلیل فقدان اسم عام کالا و تازگی علامت, مرگ به وسیله اختراع, سادگی و کوتاهی علامت نسبت به نام کالا و نیز سلطه بازاری و مشهورشدن در زمره فرایندهای زبان شناسی و اجتماعی برجسته در عام شدن علامت هستند. قانون گذاران جهت مقابله با انحصار بلاجهت علایم عام, خواه در زمان ثبت و خواه پس از آن, می توانند چند سازوکار پیش بینی کنند که مهم ترین آن ها عدم قابلیت ثبت, ابطال علامت در دادگاه, لغو یا حذف علامتی که به مرور زمان عام گردیده و محدودیت حقوق انحصاری است. با این حال, سه پرسش باقی می ماند که باید مورد به مورد در رسیدگی قضایی پاسخ داده شود: نخست, عام بودن علامت درخصوص کدام کالا یا خدمت با ویژگی خاص باید احراز شود؟ دوم, علامت تجاری از دید و ادراک کدام گروه (مصرف کننده نهایی, واسطه ها یا تولیدکنندگان) ژنریک شناخته می شود؟ سوم, ادارک جامعه هدف درخصوص معنای اصلی علامت با توجه به ادله اثباتی به ویژه نظرسنجی ها, ابزارهای زبانی, موتورهای جست وجوگر اینترنتی و شهادت اشخاص فعال در صنف مرتبط چیست؟ در مقاله حاضر, با روش توصیفی تحلیلی, فرایندهای عام شدن علامت و سازوکارهای مقابله حقوق علایم تجاری با علایم عام تبیین شده اند. پس از آن شیوه احراز ژنریک بودن یا ژنریک شدن علامت در رسیدگی قضایی در پرتو مطالعه و تحلیل آرای دادگاه ها در ایران, آمریکا و اتحادیه اروپا تشریح شده است. در کنار تحلیل پرونده «اکبرجوجه», در بخش های مختلف مقاله سعی شده است تا در صورت لزوم جهت رفع خلاهای قانونی و به سامان کردن رسیدگی های مرتبط با علایم تجاری عام پیشنهاداتی ارایه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدین، علی، و کارچانی، مهدی. (1399). علامت تجاری عام: احراز فقدان و زوال تمایزبخشی در پرتوی پرونده «اکبرجوجه». حقوقی دادگستری، 84(111 )، 237-280. SID. https://sid.ir/paper/392442/fa

    Vancouver: کپی

    سیدین علی، کارچانی مهدی. علامت تجاری عام: احراز فقدان و زوال تمایزبخشی در پرتوی پرونده «اکبرجوجه». حقوقی دادگستری[Internet]. 1399؛84(111 ):237-280. Available from: https://sid.ir/paper/392442/fa

    IEEE: کپی

    علی سیدین، و مهدی کارچانی، “علامت تجاری عام: احراز فقدان و زوال تمایزبخشی در پرتوی پرونده «اکبرجوجه»،” حقوقی دادگستری، vol. 84، no. 111 ، pp. 237–280، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392442/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button