مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

231
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

411
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی نقادانه بر کتاب تاریخ و نظریه اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 50

چکیده

 هدف این مقاله, ارزیابی کتاب «تاریخ و نظریه اجتماعی» است که توسط غلامرضا جمشیدیها ترجمه شده است. این ارزیابی از نظر شکلی, محتوایی, روش شناختی و نیز ترجمه انجام شده است. در این مقاله متن اصلی در تقابل با متن ترجمه قرارگرفته و نقاط قوت و ضعف آن هم در متن اصلی هم در نسخه ترجمه شده استخراج شده است. نتایج نشان داد این کتاب, ویژگیهای مثبت زیادی دارد. محتوای کتاب سازگاری مناسبی با پیش فرضهای اساسی دارد, زیرا به لحاظ منطقی نویسنده نشان داده است که تاریخ, بخشی از جامعه شناسی و جامعه شناسی بخشی از علوم اجتماعی است پس می توان مانند نویسنده نتیجه گرفت که تاریخ نیز بخشی از علوم اجتماعی است و همچنین مغایرتی با ارزشهای اسلامی و اصول دینی ندارد. از نظر حجم مطالب و اطلاعات و دانش منتقل شده, دانشجویان و افراد مبتدی ناآشنا با این علوم می توانند استفاده های تاریخی زیادی از این کتاب داشته باشند. از این جهت این کتاب می تواند به عنوان منبع کمک درسی و بهره گیری از منابع معتبر آن برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های تحصیلی جامعه شناسی و تاریخ پیشنهاد شود. وجود بیش از 600 منبع ارزشمند تاریخی و جامعه شناسی در کتابشناسی از نکات بسیار ارزشمند دیگر در این کتاب است. همچنین ترجمه روان و کوتاه نسبت به متن سنگین و ثقیل اصلی (صرفنظر از ایرادت آن) نکته قوت دیگر این کتاب است. با این حال, این کتاب با آخرین سرفصل های مصوب وزارت علوم, تحقیقات و فن آوری به عنوان کتاب اصلی در تدریس دروس دانشگاهی مطابقت ندارد و کتاب جانبی و کمک درسی شمرده می شود و نمی توان از آن به عنوان کتاب درسی استفاده کرد. نبود نتیجه در پایان هر فصل خواننده را سردرگم نگه می دارد. انسجام منطقی در مطالب درون هر فصل و بین مطالب فصول مختلف بسیار ضعیف است. رفع برخی از ایرادات در ترجمه, ایرادات ویرایشی و نگارشی, می تواند به غنای کار بیافزاید. اصلاحات درون متنی مخصوصا برای دسترسی راحت تر خواننده به منابع و به روزبودن منبع دهی از ایرادات اساسی کار است که امید است در چاپ بعدی اصلاح گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسکافی نوغانی، مریم، و صدیق اورعی، غلامرضا. (1399). تحلیلی نقادانه بر کتاب تاریخ و نظریه اجتماعی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 20(12 )، 31-50. SID. https://sid.ir/paper/393528/fa

    Vancouver: کپی

    اسکافی نوغانی مریم، صدیق اورعی غلامرضا. تحلیلی نقادانه بر کتاب تاریخ و نظریه اجتماعی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی[Internet]. 1399؛20(12 ):31-50. Available from: https://sid.ir/paper/393528/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسکافی نوغانی، و غلامرضا صدیق اورعی، “تحلیلی نقادانه بر کتاب تاریخ و نظریه اجتماعی،” پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، vol. 20، no. 12 ، pp. 31–50، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393528/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا