مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

637
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سرمایه روانشناختی با توانمند سازی یادگیری دانشجویان: آزمون نقش میانجی تعاملات پویا

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 153

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی روابط بین سرمایه روانشناختی, توانمند سازی یادگیری و تعاملات پویا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است. پژوهش حاضر با توجه به چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز, توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که از برآوردهای بیشینه درست نمایی با تعدیل چولگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تشکیل می دهند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز (2007), پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1997) و پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی گلاس (1994) که با طیف 5 گزینه ای لیکرت می باشد, استفاده و این پرسشنامه ها بین 260 نفر از دانشجویان توزیع شد. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه ها توسط تعدادی از صاحب نظران و متخصصین مدیریت و تحلیل عامل تاییدی مورد قبول قرار گرفت. و پایایی آن ها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای سوالات متغیرها به ترتیب, 78/0 برای سرمایه روانشناختی, 73/0 برای توانمندسازی یادگیری و 78/0 برای تعاملات پویا بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه در بخش آمار استنباطی از آزمون های کولموگروف-اسمیرنف, تی تک نمونه ای, همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روان شناختی هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به واسطه تعاملات پویا نقش کلیدی را در توانمند سازی یادگیری دانشجویان دارد. همچنین تعاملات پویا تاثیر مثبت, مستقیم و معنی داری بر توانمند سازی یادگیری دانشجویان دارد. به علاوه یافته ها نشان می دهد که وضعیت متغیرهای کلیدی این پژوهش در جامعه مورد مطالعه مناسب می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیذوری، امیرحسین، محمدی حسینی، سیداحمد، و حسین پور، عذرا. (1398). رابطه سرمایه روانشناختی با توانمند سازی یادگیری دانشجویان: آزمون نقش میانجی تعاملات پویا. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 8(2 )، 131-153. SID. https://sid.ir/paper/394012/fa

    Vancouver: کپی

    کیذوری امیرحسین، محمدی حسینی سیداحمد، حسین پور عذرا. رابطه سرمایه روانشناختی با توانمند سازی یادگیری دانشجویان: آزمون نقش میانجی تعاملات پویا. مدیریت بر آموزش سازمان ها[Internet]. 1398؛8(2 ):131-153. Available from: https://sid.ir/paper/394012/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین کیذوری، سیداحمد محمدی حسینی، و عذرا حسین پور، “رابطه سرمایه روانشناختی با توانمند سازی یادگیری دانشجویان: آزمون نقش میانجی تعاملات پویا،” مدیریت بر آموزش سازمان ها، vol. 8، no. 2 ، pp. 131–153، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394012/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button