مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

466
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زدودن غبار از نور دیدگان (بررسی شگردهای تمرکززدایی در کلیله ودمنه)

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 184

چکیده

کلیله ودمنه از متون ارزشمند گذشته است و هر کوششی برای نشان دادن ظرفیت های نهفته ی آن می تواند نسل امروز را با ارزش های گوناگون این متن آشنا کند. در این پژوهش, به کلیله ودمنه از چشم اندازی تازه نگریسته می شود تا بخشی از ظرفیت های بازنویسی آن بازنموده شود. باتوجه به اینکه تمرکززدایی سازه ای مهم در تبیین هدف و روش ادبیات کودک است و بازنویسی سهم بسزایی در آفرینش و گسترش ادبیات کودک دارد, هدف این پژوهش, بازشناسی شگردهای تمرکززدایی در کلیله ودمنه و ارایه ی پیشنهادهایی برای استفاده از ظرفیت تمرکززدایانه ی این اثر در بازنویسی است. یافته های این پژوهش کیفی که با روش تحلیل محتوا به دست آمد, نشان می دهداز بیست ویک شگرد تمرکززدایی که تاکنون در افسانه ها یافت شده است, یازده شگرد در کلیله ودمنه نیز وجود دارد که عبارت اند از: خودنمایی یا خودفاش سازی, مداخله ی راوی, قصه به قصه, جابه جایی قهرمان, مناظره, غافل گیری, اغراق, سپیدنویسی, دگردیسی, وارونه سازی و صحنه های هم زمان. کارکرد بعضی از آن ها در این اثر نیز مانند کارکردشان در افسانه ها است و کارکرد بعضی, متفاوت است. شش شگرد تازه نیز در کلیله ودمنه یافت شد که می توان آن ها را به شگردهای تمرکززدایی پیشین افزود: آگاهی از پایان, آشنایی زدایی درون متنی, تغییر راوی (اگر با تغییر زاویه ی دید همراه باشد), شخصیت پردازی آمیغی, قصه به قصه و شعر و آیه و حدیث در نثر. بازنویسی داستان ها و حکایت های کلیله ودمنه در ساختاری داستان در داستان که از اصلی ترین ویژگی های این اثر است, می تواند شگردهای پرتکرار تمرکززدایی متن اصلی را در آثار بازنوشته حفظ کند. بازنویسان می توانند شگردهای دیگر را نیز با ذوق و ابتکار در اثر خود به کار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معینی، فرزانه. (1399). زدودن غبار از نور دیدگان (بررسی شگردهای تمرکززدایی در کلیله ودمنه). مطالعات ادبیات کودک، 11(2 (پیاپی 22) )، 155-184. SID. https://sid.ir/paper/394797/fa

    Vancouver: کپی

    معینی فرزانه. زدودن غبار از نور دیدگان (بررسی شگردهای تمرکززدایی در کلیله ودمنه). مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1399؛11(2 (پیاپی 22) ):155-184. Available from: https://sid.ir/paper/394797/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه معینی، “زدودن غبار از نور دیدگان (بررسی شگردهای تمرکززدایی در کلیله ودمنه)،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 11، no. 2 (پیاپی 22) ، pp. 155–184، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394797/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button