Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

431
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد عرفانی و تعلیمی برون و درون قصه ای مثنوی معنوی براساس نظریة تداعی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 44

چکیده

تداعی, یکی از توانمندی های ذهنی است. این مقوله, به عنوان یک سبک در تعلیم, جایگاه ویژه ای در متون ادبی و عرفانی, خاصه متون عرفانی دارد. در سبک آموزشی تداعی, امر آموزش از پیش تعیین شده و ساختگی نیست. این سبک, باعث تولید متن می شود, یا به سخن دیگر متن نویسا تولید می کند. مسیر و جهت آموزش را در جریان تعلیم مفاهیم عرفانی, مشخص می سازد. اصل و جوهر تداعی, حرکت و پویایی است. موضوع این پژوهش, بررسی کارکرد تعلیمی برون و درون قصه ای مثنوی معنوی بر اساس نظریة تداعی است. پژوهش ما نشان می دهد که تداعی یک سبک آموزشی, تعلیمی و شیوة مولوی در مثنوی است. از جمله ویژگی های تداعی در مثنوی: پروردگی مضامین عرفانی, تنوع اندیشگانی, پویایی و چندلایگی متن و عدم یکنواختی تعلیم را می توان نام برد. خلاقیت مولانا مقولة تداعی را-که فرایندی غیر ارادی است-در استخدام تعلیم که جنبة ارادی است, قرار داده و تعلیم را در خدمت تغییر درآورده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزانه دارلو، محمدعلی، یوسف پور، محمدکاظم، و یاسری، حسین. (1399). رویکرد عرفانی و تعلیمی برون و درون قصه ای مثنوی معنوی براساس نظریة تداعی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 17(65 )، 25-44. SID. https://sid.ir/paper/395300/fa

    Vancouver: کپی

    خزانه دارلو محمدعلی، یوسف پور محمدکاظم، یاسری حسین. رویکرد عرفانی و تعلیمی برون و درون قصه ای مثنوی معنوی براساس نظریة تداعی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1399؛17(65 ):25-44. Available from: https://sid.ir/paper/395300/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی خزانه دارلو، محمدکاظم یوسف پور، و حسین یاسری، “رویکرد عرفانی و تعلیمی برون و درون قصه ای مثنوی معنوی براساس نظریة تداعی،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 17، no. 65 ، pp. 25–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395300/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا