مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کارکرد عناصر بلاغی (تخیل و موسیقی) در نثر شاعرانه تذکره الاولیاء عطار نیشابوری

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 138

چکیده

 در تعریف های ارائه شده از شعر, از سه عنصر عاطفه و تخیل و موسیقی سخن می رود. متون نثر فارسی در دوره های گوناگون, کم و بیش از عناصر شعری بهره برده است. در این میان, آثار صوفیانه و عارفانه, به اقتضای موضوع و مضامین, بیشتر به ویژگی های شعری گرایش داشته است؛ به گونه ای که گاهی درک ظرایف معنایی و کسب لذت بیش از آنکه از صورت این متون به دست آید, به تحلیل تصاویر و جلوه های موسیقایی آنها وابسته است. براساس این اهمیت, هدف این مقاله بررسی کارکرد دو عنصر کلیدی شعر, تخیل و موسیقی در تذکره الاولیاء, یکی از مهم ترین متون نثر عارفانه, است تا میزان و کیفیت شعروارگی آن مشخص شود. یافته های این پژوهش توصیفی تحلیلی نشان می دهد که جلوه های موسیقایی این اثر بیشتر و متنوع تر از نمود تخیل است. هر دو عنصر در نثر عطار کارکردی تعیین کننده و مهم دارد. سجع, جناس, تضاد و واج آرایی از مصداق های برجسته موسیقی درونی و معنوی در تذکره الاولیاء است که بیشتر در هنگام طرح این مباحث نمود می یابد: ذکر نام اولیا و توصیف شخصیت و احوالشان, تبیین توحید, معرفت نفس, مرگ, فنا و بقای عرفانی, تقابل میان مفاهیم خرد و کلان هستی, مراتب سلوک و نیز نکوهش نفس و دنیای مذموم. ازنظر بررسی صور خیال, عطار از تشبیه, کنایه, پارادوکس, نماد, تشخیص و تلمیح بیشتر بهره می گیرد که بیشتر هنگام معرفی و توصیف شخصیت, احوال و افعال عارفان و نیز نقل سخنان آنان, تبیین کرامات و مکاشفات و تمرکز فرمی معنایی روی نام عارفان کاربرد می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاکزاد، زهرا، کلاهچیان، فاطمه، و ایرانی، محمد. (1398). تحلیل کارکرد عناصر بلاغی (تخیل و موسیقی) در نثر شاعرانه تذکره الاولیاء عطار نیشابوری. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 13(1 (پیاپی 40) )، 111-138. SID. https://sid.ir/paper/395547/fa

    Vancouver: کپی

    پاکزاد زهرا، کلاهچیان فاطمه، ایرانی محمد. تحلیل کارکرد عناصر بلاغی (تخیل و موسیقی) در نثر شاعرانه تذکره الاولیاء عطار نیشابوری. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)[Internet]. 1398؛13(1 (پیاپی 40) ):111-138. Available from: https://sid.ir/paper/395547/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پاکزاد، فاطمه کلاهچیان، و محمد ایرانی، “تحلیل کارکرد عناصر بلاغی (تخیل و موسیقی) در نثر شاعرانه تذکره الاولیاء عطار نیشابوری،” پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، vol. 13، no. 1 (پیاپی 40) ، pp. 111–138، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395547/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button