مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

288
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

140
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی ظرفیت های بازی سازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در مقاله ی پیش رو هدف این است که با بررسی توامان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن, ظرفیت ها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ای بررسی شده و به روش توصیفی-تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهت های ساختاری و محتوایی با کمدی الهی, چه قابلیت هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه ای خواهد داشت. با این توصیف, از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه ی ارداویرافنامه با آن, می توان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش, تعلیق و خرده روایت های مکمل, ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن, ویژگی های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ, می توان شخصیت ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل, خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال, به شخصیت هایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است, در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین, قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمی و گسترش توصیف و تصویر مکانی, به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه ای اقتباسی چند مرحله ای تبدیل شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورشبانان، علیرضا، و پورشبانان، امیرحسین. (1397). بررسی تطبیقی ظرفیت های بازی سازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته. پژوهش های ادبیات تطبیقی، 6(4 (پیاپی 18) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/395577/fa

    Vancouver: کپی

    پورشبانان علیرضا، پورشبانان امیرحسین. بررسی تطبیقی ظرفیت های بازی سازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته. پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1397؛6(4 (پیاپی 18) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/395577/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا پورشبانان، و امیرحسین پورشبانان، “بررسی تطبیقی ظرفیت های بازی سازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 6، no. 4 (پیاپی 18) ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا