مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقدی بر مبنای نظری خصوصی سازی مراکز آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 42

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تاکنون در زمینه نحوه کنترل و کیفیت هدایت مراکز آموزشی، بخصوص آموزش عالی، نظریه های گوناگون ارائه شده است. در طول ده های گذشته، بویژه دو دهه اخیر، نظریه پردازان اقتصاد آموزش و پرورش در مدیریت آموزشی از زوایای مختلف و با عنایت به آینده آموزش عالی دیدگاه های در خور تاملی را در خصوص لزوم کنترل و هدایت کلی این نهاد کلان آموزشی توسط دولتها بیان داشته اند. از این میان، اندیشمندانی همچون وست (West) و آیزنباخ (Eysenbach) را می توان نام برد از طرفی دیگر، برخی از صاحب نظران به کنترل مردمی (خصوصی) این مراکز عنایت داشته اند که از جمله آنان جان کوب (J. Chubb)، ترمو (T. Moe) جیمز مدیسون (J. Madison) و اشنایدر (Schneider) را باید نام برد.اواخر قرن بیستم را باید عصر افزایش آگاهی مردم دانست؛ عصری که در آن تحولات عظیمی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و نفوذ اندیشه های خصوصی سازی در زمینه های فوق و بروز اندیشه خودگردانی در امور سیاسی، اجتماعی و مدیریتی صورت گرفته است. در این دوران زمینه های ظهور و بروز نظریه هایی مانند تبدیل «یاری نهادی (help Institutional)» به «یاری شخصی خودیاوری» (Self help)، تبدیل تفکر «مردم سالاری نمایندگی (Representative democravy) و نظریه گذر از نظامهای بسته (Closed systems) به نظام باز (Open system) فراهم آمده است. همچنین، در این عصر اندیشه های گذر از قدرتهای متمرکز به پراکنده از توجه صرف به نیازهای سازمان (Organizatioal needs) و توجه به نیازهای افراد سازمان (Humanity needs) و جایگزین شدن «خود انضباطی» (Self decipline) به جای انضباطهای تحمیل شده و همچنین انتقال از مدیریت خود کامه (Self - management) به مدیریت هوادار [(Providing management) همچنانکه الوین تافلر در اثر خود به نام شوک آینده (Future shock) بدان اشاره کرده است]، استحکام یافته است. در این راستا و به تبع چنین شرایطی، می توان تحولات عظیمی را نیز در نظریه های مربوط به کنترل نظامهای آموزشی شاهد بود...

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

تسنیمی، عباسعلی، و سجادی، سیدمهدی. (1380). نقدی بر مبنای نظری خصوصی سازی مراکز آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 7(2 (20))، 15-42. SID. https://sid.ir/paper/396277/fa

Vancouver: کپی

تسنیمی عباسعلی، سجادی سیدمهدی. نقدی بر مبنای نظری خصوصی سازی مراکز آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1380؛7(2 (20)):15-42. Available from: https://sid.ir/paper/396277/fa

IEEE: کپی

عباسعلی تسنیمی، و سیدمهدی سجادی، “نقدی بر مبنای نظری خصوصی سازی مراکز آموزش عالی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 7، no. 2 (20)، pp. 15–42، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396277/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button