مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

649
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرا تحلیل کیفی پژوهش های بین المللی در زمینه مفهوم سازی نقش رهبران دیجیتال

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 32

چکیده

 یکی از عوامل مهم موفقیت در سفر به سوی دیجیتالی شدن, پرورش و توسعه نسل جدیدی از رهبرانی است که «رهبر دیجیتال» نامیده می شوند. با توجه به اهمیت موضوع در عصر حاضر, محققان از جنبه های متعددی به این نقش, به عنوان یکی از ضرورت های تعیین کننده موفقیت سازمان های عصر دیجیتال پرداخته اند. اما سوال اساسی این است که وضعیت پژوهش های حوزه «نقش رهبر دیجیتال» از حیث ساختاری و محتوایی چگونه بوده است؟ این موضوع از آنجایی اهمیت می یابد که تاکنون در پژوهش های مرتبط, ارایه تصویری سیستماتیک از مجموعه مطالعات انجام گرفته در این حوزه, کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. بر همین اساس, در این پژوهش و در پاسخ به این سوال قصد بر این است که تصویری روشن و جامع از سیمای پژوهش های بین المللی در زمینه مفهوم سازی نقش رهبران دیجیتال ارایه شود. به منظور نیل به این هدف, از فراتحلیل کیفی استفاده شد و 46 مطالعه علمی که هرکدام به نوعی به بررسی و واکاوی جنبه های مختلف این نقش پرداخته اند, بر اساس اصول راهنمایFink (2019) وOkoli & Schabram (2010) انتخاب, ارزیابی و بررسی شدند. درنهایت, به منظور ارزیابی نتایج تحلیل ساختاری و محتوایی, از روش بازبینی به وسیله همکاران پژوهشی استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که پژوهش های انجام شده هم از حیث ساختاری و هم از حیث محتوایی دارای ویژگی های برجسته ای بودند که باید مد نظر قرار داد. در این راستا, در بررسی ساختاری مطالعات, روند اوج گیری پژوهش ها در زمینه رهبری دیجیتال, روش گردآوری داده ها در آن ها, وضعیت توزیع آثار در صنعت و نیز نحوه مشارکت محققان ارزیابی شد. در بررسی محتوایی مطالعات نیز بر اساس روش تحلیل مضمون, پنج زمینه تحقیقاتی اصلی شامل «پیشران های تعریف نقش, اهداف نقش, وظایف, ساختار ایفای نقش و شایستگی های ایفای نقش» شناسایی و درنهایت شبکه مضامین در ارتباط با مفاهیم و موضوعات در حوزه نقش رهبر دیجیتال ترسیم شد. در تحلیل محتوایی, نتایج این پژوهش نشان داد طی سال های اخیر تعداد مطالعات افزایش یافته و همچنین, تمرکز تحقیقاتی در ابعاد متعددی گسترش یافته است؛ به طوری که در سال 2019 همه پنج زمینه این نقش در مطالعات متعدد مورد توجه قرار گرفته است. به طورکلی, یافته های حاصل از مقاله حاضر, مبنایی برای درک زوایای مختلف پژوهشی در حوزه تحقیقات رهبری دیجیتال ایجاد نموده و با لحاظ نمودن ابعاد مورد توجه در این حوزه, چارچوبی برای طراحی و توسعه تحقیقات در این زمینه فراهم می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمتی کرهرودی، سارا، شمس، غلامرضا، شامی زنجانی، مهدی، و ابوالقاسمی، محمود. (1399). فرا تحلیل کیفی پژوهش های بین المللی در زمینه مفهوم سازی نقش رهبران دیجیتال. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 36(1 (پیاپی 103) )، 1-32. SID. https://sid.ir/paper/397771/fa

    Vancouver: کپی

    رحمتی کرهرودی سارا، شمس غلامرضا، شامی زنجانی مهدی، ابوالقاسمی محمود. فرا تحلیل کیفی پژوهش های بین المللی در زمینه مفهوم سازی نقش رهبران دیجیتال. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1399؛36(1 (پیاپی 103) ):1-32. Available from: https://sid.ir/paper/397771/fa

    IEEE: کپی

    سارا رحمتی کرهرودی، غلامرضا شمس، مهدی شامی زنجانی، و محمود ابوالقاسمی، “فرا تحلیل کیفی پژوهش های بین المللی در زمینه مفهوم سازی نقش رهبران دیجیتال،” پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، vol. 36، no. 1 (پیاپی 103) ، pp. 1–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397771/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا