مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشارکت در حیات الوهی: بنیاد نهایی تبیین غایت شناختی نزد ارسطو

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 48

چکیده

 وجه الوهی فلسفه ارسطو, و به طور خاص وجه الوهی غایت شناسی او, مسیله ای مناقشه برانگیز و حتی شدیدا مورد انکار است؛ چرا که تفسیرهای معاصر غایت شناسی, از یک سو غایت شناسی الهیاتی را تبیین جهان به عنوان فعل قصدمندانه خالقی حکیم تلقی کرده, و از سوی دیگر غایت شناسی ارسطو را صرفا روشی برای تبیین کارکردهای جواهر طبیعی و افعال انسانی می دانند. در نتیجه غایت شناسی ارسطو فاقد هر گونه دلالت الهیاتی تلقی می شود. این نوشتار با نظر به اوصاف امر الهی در اندیشه ارسطو نشان می دهد که او در حوزه زیست شناسی و اخلاق, گرچه پای تبیین های غایت شناختی به معنای طراحی هوشمند را به میان نمی کشد, در عین حال, کارکرد نهایی انواع طبیعی زنده و نوع انسان را با ارجاع به عنصری الهی در آنها تبیین می کند. به بیان مشخص تر, در انواع طبیعی زنده فقط نوع است که از جهت سرمدیت اش در جایگاه غایت به معنای حقیقی قرار می گیرد, حال آن که در انسان, غایت نهایی با ارجاع به عنصر الوهی محقق در هر فرد یعنی عقل احراز می شود. پس خدا به عنوان نمونه ایدیال تحقق حیات سرمدی معقول لحاظ می شود و غایتمندی جهان طبیعی زنده و جهان انسانی چیزی نیست مگر تشبه به این حیات سرمدی. بنابراین غایت شناسی ارسطو واجد استلزامات صریح الهیاتی است و چهارچوبی هستی شناختی را برای تفسیر عقلانی مفهوم سعادت در فلسفه های دینی فراهم می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زالی، مصطفی. (1399). مشارکت در حیات الوهی: بنیاد نهایی تبیین غایت شناختی نزد ارسطو. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 18(1 (پیاپی 35) )، 27-48. SID. https://sid.ir/paper/397860/fa

    Vancouver: کپی

    زالی مصطفی. مشارکت در حیات الوهی: بنیاد نهایی تبیین غایت شناختی نزد ارسطو. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1399؛18(1 (پیاپی 35) ):27-48. Available from: https://sid.ir/paper/397860/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی زالی، “مشارکت در حیات الوهی: بنیاد نهایی تبیین غایت شناختی نزد ارسطو،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 18، no. 1 (پیاپی 35) ، pp. 27–48، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button