مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هستی شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 161

چکیده

 اکثر فلاسفه ی اسلامی, وجودِ عینی رنگ راحتمی فرض کرده اند و نسبت به اصلِ هستیِ رنگ و مسائل پیرامون آن, فلسفه ورزینکرده اند. بنابراین, لازم به نظر می رسد که «هستی شناسیِ رنگ» فیلسوفان گذشته دوباره موردبازنگری قرار گیرد. پژوهش حاضر, از برخی جهات می تواند شباهت هایی به آثار دیگر داشته باشد, امّا تفاوت اساسی کار در سبکِ توجه و ساختار بررسی هستی شناسی رنگ با توجه به دیدگاه مهم ترین فیلسوفان اسلامی است در اینکه آیا رنگ موجود است؟ و در صورت وجود, خارجی است یا ذهنی و اینکه آیا رنگ می تواند هم وجود ذهنی داشته باشد و هم خارجی؟ نظرات فیلسوفان اسلامی را می توان در دو گروه جای داد: گروه اول؛ خارج گریان. گروه دوم؛ غیر خارج گرایان. در ارزیابی این دو نظر قدر مسلم آن است که انسانِ درک کننده ی رنگ, حداقل نمی تواند وجود درک خود از رنگ را منکر شود؛ بنابراین, سؤال از اینکه آیا رنگ موجود است؟ برای کسانی که درک رنگی دارند, بی معنی خواهد بود پس تنها کسانی که هیچ نوع درکی از رنگ نداشته باشند, شاید بتوانند سؤال کند که؛ آیا رنگ موجود است؟ با این مقدمات نتیجه می گیریم که وجودِ رنگ (چه عینی و خارجی یا ذهنی و درونی), پیش فرض بدیهی بررسی آن خواهد بود و ما تنها می توانیم از حالات و نوعِ وجودی آن, گفتگو کنیم. از طرف دیگر قایل شدن به خارجی بودن رنگ و یا ذهنی بودن آن یا هر دوی آنها, دارای لوازمی است که لازمة آن لوازم, ایجاد سؤالات جدید است که خود می تواند نوآوری پژوهش لحاظ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    استادی، کاظم، و سروریان، حمیدرضا. (1398). هستی شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی. پژوهش های هستی شناختی، 8(15 )، 137-161. SID. https://sid.ir/paper/399359/fa

    Vancouver: کپی

    استادی کاظم، سروریان حمیدرضا. هستی شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی. پژوهش های هستی شناختی[Internet]. 1398؛8(15 ):137-161. Available from: https://sid.ir/paper/399359/fa

    IEEE: کپی

    کاظم استادی، و حمیدرضا سروریان، “هستی شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی،” پژوهش های هستی شناختی، vol. 8، no. 15 ، pp. 137–161، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399359/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button