مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قصیده «النسر» لعمر ابی ریشه وقصیده «عقاب» لبرویز ناتل خانلری؛ علی ضوء نظریه موریس جرامونت (دراسه مقارنه)

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 133

چکیده

 تکرار هجاها, موجب ایجاد توازن آوایی در آثار ادبی می شود و نقش مهمی را در انتقال معنا و مفهوم مورد نظر خالق اثر ایفا می کند. براساس نظر موریس گرامون, هر هجا می تواند رساننده معانی متعددی باشد. شاعر و نویسنده نیز ارزش این عضو کوچک زبان را در آفرینش موسیقی و معنا می داند و به خوبی از آن برای القاگری فحوای کلام خویش بهره می برد. نوشتار پیش رو بر آن است تا دو شعر «النسر» ابو ریشه و «عقاب» خانلری را براساس مکتب تطبیقی آمریکایی, با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر نظریه موریس گرامون بررسی کند. شعرهای نام برده دارای وجوه تشابه بسیاری در معنا و مفهوم هستند؛ اما طبق نظریه گرامون, شباهت ها و تفاوت های ظریفی باهم دارند که مهم است. شباهت ها در کاربرد صامت ها و مصوت ها در یک سطح است؛ یعنی هردو شاعر, به ترتیب, بالاترین بسامد را به واکه درخشان و همخوان انسدادی و کمترین بسامد را به واکه تیره و نیم همخوان اختصاص داده اند؛ اما تفاوت ها در چگونگی کاربرد این واج ها برای انتقال فحوای کلام است. ابو ریشه ازراه واکه درخشان با صدای بلند و بی پروا از خشم و غضب خود سخن گفته و ملت را علیه ستمکاران می شوراند و نور امید را دل آنان روشن می کند؛ اما خانلری با انتخاب نقش راوی برای خود, با استفاده از واکه درخشان تنها به توصیف اقتدار, شکوه و احساسات عقاب بسنده می کند و با کاربرد واکه تیره از افشاگری می پرهیزد؛ بنابراین, انسجام و هماهنگی خاصی میان موسیقی و اندیشه هردو شعر وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مختاری، قاسم، و یادگاری، مریم. (1399). قصیده «النسر» لعمر ابی ریشه وقصیده «عقاب» لبرویز ناتل خانلری؛ علی ضوء نظریه موریس جرامونت (دراسه مقارنه). کاوش نامه ادبیات تطبیقی، 10(1 (پیاپی 37) )، 113-133. SID. https://sid.ir/paper/399374/fa

    Vancouver: کپی

    مختاری قاسم، یادگاری مریم. قصیده «النسر» لعمر ابی ریشه وقصیده «عقاب» لبرویز ناتل خانلری؛ علی ضوء نظریه موریس جرامونت (دراسه مقارنه). کاوش نامه ادبیات تطبیقی[Internet]. 1399؛10(1 (پیاپی 37) ):113-133. Available from: https://sid.ir/paper/399374/fa

    IEEE: کپی

    قاسم مختاری، و مریم یادگاری، “قصیده «النسر» لعمر ابی ریشه وقصیده «عقاب» لبرویز ناتل خانلری؛ علی ضوء نظریه موریس جرامونت (دراسه مقارنه)،” کاوش نامه ادبیات تطبیقی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 37) ، pp. 113–133، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399374/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button