Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

475
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی علل بیان ناپذیری تجربه های عرفانی در مثنوی های عطار (الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه)

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 83

چکیده

 ناتوانی واژه در بیان تجربه های عرفانی را بیان ناپذیری می نامند. دارندگان تجربه عرفانی آگاهی عرفانی خود را فراتر از حد فهم و تقریر می دانند. آنها بر این باورند که در این تجربه استعلایی, نوعی آگاهی از حقیقت و ادراک امور به عارف دست می دهد که حریمی ماوراء عقل دارد و به قالب بیان در نمی آید. در نزد عارفان, همواره بیان حقایق و مفاهیم عرفانی با موانعی همراه است که زبان را از شرح این احوال ناتوان می سازد. موانع موضوع, متکلم, کلام و مستمع از بارزترین این موانع است که سبب بیان ناپذیری حقایق بلند عرفانی می شود. عطار نیشابوری نیز مانند دیگر عرفا در آثار خود به صورت های مختلف بیان ناپذیری تجربه های عرفانی را تبیین کرده و عملا ناتوانی زبان را در بیان حقایق عرفانی نشان داده است. مسیله پژوهش حاضر واکاوی علل بیان ناپذیری تجارب عرفانی برای تبیین این موضوع است که زبان در بیان ناگفته های عرفانی چه مشکلی دارد که عرفا را در بیان این مدرکات درونی ناتوان می سازد. همچنین بازتاب و بسامد این موضوع بنیادی عرفانی در آثار عطار نیشابوری چگونه است؟ در این جستار به روش توصیفی-تحلیلی این موانع و بازتاب آنها در سه منظومه الهی نامه, مصیبت نامه و منطق الطیر عطار نیشابوری مورد بررسی قرار گرفته است. هر یک از این موانع با بسامدهای متفاوت مورد توجه عطار بوده و مانع موضوع و متکلم بیش از موانع دیگر در بیان حقایق و رموز الهی در زبان عطار مشهود است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، مریم، و رحیمی زنگنه، ابراهیم. (1399). بررسی علل بیان ناپذیری تجربه های عرفانی در مثنوی های عطار (الهی نامه, منطق الطیر, مصیبت نامه). ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)، 12(22 )، 59-83. SID. https://sid.ir/paper/401036/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی مریم، رحیمی زنگنه ابراهیم. بررسی علل بیان ناپذیری تجربه های عرفانی در مثنوی های عطار (الهی نامه, منطق الطیر, مصیبت نامه). ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)[Internet]. 1399؛12(22 ):59-83. Available from: https://sid.ir/paper/401036/fa

    IEEE: کپی

    مریم مرادی، و ابراهیم رحیمی زنگنه، “بررسی علل بیان ناپذیری تجربه های عرفانی در مثنوی های عطار (الهی نامه, منطق الطیر, مصیبت نامه)،” ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)، vol. 12، no. 22 ، pp. 59–83، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401036/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا