مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان و ارتقای جایگاه ایران

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 92

چکیده

 چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیت های تولیدی و استقرار واحدها و بنگاه های صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکان یابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیم گیری ها, ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهم ترین ویژگی های هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار می رود. برای مطالعه ساختار بازار شاخص های مختلفی از جمله تمرکز, صرفه های مقیاس, ورود بنگاهها و تفاوت کالا وجود دارد. اما, در این رابطه تمرکز جغرافیایی به عنوان یکی از مولفه های ساختار بازار, نشانگر توزیع قدرت بازاری می باشد. هدف پژوهش, اندازه گیری تغییرات ساختار بازار و تمرکز جغرافیایی در صنعت غذای جهان و تحلیل عوامل موجد آن در کشورهای تولیدکننده اصلی با استفاده از شاخص های هرفیندال-هیرشمن (HHI) و الیسون-گلیسر (EGI) برای مقاطع سالانه 2005 و 2013 است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیش از نیمی از صنایع کارخانه ای (بر حسب طبقه بندی دو رقمی صنایع کارخانه ای) جهان تمرکز جغرافیایی به شدت بالایی دارند, این در حالی است که صنعت مواد غذایی با میزان تمرکز جغرافیایی 0. 0088-و 0. 099-به ترتیب در دو سال 2005 و 2013 دارای بالاترین پراکندگی جغرافیایی و کمترین میزان تمرکز جغرافیایی است. مولفه اصلی کلیدی, مزیت ها و امتیازهای طبیعی موجود در مناطق, دسترسی به مواد اولیه, هزینه حمل و نقل, و همچنین, آثار سرریزها و اثرات داخلی و خارجی تقاضا و دسترسی به بازار در بین واحدهای تولیدی صنایع از مهم ترین دلایل تعیین کننده و موجد تمرکز جغرافیایی در صنایع غذایی در مقیاس ملی و جهانی محسوب می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، میرعبداله، شاهمرادی فرد، منوچهر، و رادفر، رامین. (1398). تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان و ارتقای جایگاه ایران. پژوهش های اقتصاد صنعتی، 3(9 )، 75-92. SID. https://sid.ir/paper/401100/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی میرعبداله، شاهمرادی فرد منوچهر، رادفر رامین. تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان و ارتقای جایگاه ایران. پژوهش های اقتصاد صنعتی[Internet]. 1398؛3(9 ):75-92. Available from: https://sid.ir/paper/401100/fa

    IEEE: کپی

    میرعبداله حسینی، منوچهر شاهمرادی فرد، و رامین رادفر، “تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان و ارتقای جایگاه ایران،” پژوهش های اقتصاد صنعتی، vol. 3، no. 9 ، pp. 75–92، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401100/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button