مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل تبحر مداری مبتنی بر توانمندی های منش در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف مطالعه حاضر, تبیین تبحرمداری دانش آموزان براساس توانمندی های منش آنان است که با روش همبستگی انجام شد. در این پژوهش, 417 (213 دختر و 204 پسر) دانش آموز پایه نهم با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به سیاهه ارزش ها در عمل از مقیاس توانمندی های نوجوانان پارک و پیترسون, جهت گیری هدف الیوت و مک گرگور, خودکارآمدی شوارتز و جرسلم, ارزش موفقیت پینتریج و همکاران, مسیولیت پذیری نعمتی و شادی لیبومیرسکی و لپر پاسخ دادند. یافته ها نشان دادند مدل مفروض با داده ها برازشی پذیرفتنی دارد و توانمندی های منش, تبیین کننده تبحرمداری است. همچنین اثر غیرمستقیم متغیرهای توانمندی منش, خودکارآمدی, مسیولیت پذیری و ارزش موفقیت بر تبحرمداری معنادار است. در مقایسه مدل مفروض بین دختر و پسر ازنظر شاخص های کای اسکویر بهنجارشده, شاخص برازش مقایسه ای, شاخص برازش تطبیقی, ریشه میانگین مربعات برآورد تفاوتی وجود نداشت. نتایج پژوهش نشان دادند تبیین تبحرمداری مبتنی بر توانمندی های منش با متغیرهای میانجی خودکارآمدی, مسیولیت پذیری, ارزش موفقیت و شادی تبیین پذیر است و می توان تبحرمداری را در محیط های آموزشی و برای دانش آموزان نوجوان افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروجردی، زهرا، حیدری، محمود، قنبری، سعید، و پاکدامن، شهلا. (1398). تدوین مدل تبحر مداری مبتنی بر توانمندی های منش در نوجوانان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(4 (پیاپی 20) )، 77-92. SID. https://sid.ir/paper/401169/fa

    Vancouver: کپی

    خسروجردی زهرا، حیدری محمود، قنبری سعید، پاکدامن شهلا. تدوین مدل تبحر مداری مبتنی بر توانمندی های منش در نوجوانان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1398؛5(4 (پیاپی 20) ):77-92. Available from: https://sid.ir/paper/401169/fa

    IEEE: کپی

    زهرا خسروجردی، محمود حیدری، سعید قنبری، و شهلا پاکدامن، “تدوین مدل تبحر مداری مبتنی بر توانمندی های منش در نوجوانان،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 5، no. 4 (پیاپی 20) ، pp. 77–92، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button