Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

669
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نمادشناسی تطبیقی «عزاداران بیل» ساعدی و «مسخ» کافکا

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 153

چکیده

 نمادپردازی ابزاری برای تعمیق معنایی اثر ادبی و بیان مفاهیمی است که در پس زبان نمادین نهان است. فرانتس کافکا و غلامحسین ساعدی, نویسندگان دورانی بحران زده اند که زبان آثار آنها, نمادین است و در آثارشان به نمادپردازی توجه داشته اند. این مقاله, داستان های «عزاداران بیل» ساعدی و «مسخ» کافکا را با رویکردی تحلیلی-توصیفی و با تکیه بر نمادشناسی تطبیقی بررسی کرده است. دستاورد پژوهش نشان می دهد که این دو داستان, مبتنی بر زبانی نمادین نگاشته شده اند و نمادهای انسانی, غیرانسانی (مکان ها و اشیا) و حیوانی در دو اثر به کار رفته است. ساعدی و کافکا تلاش کرده اند تا مفاهیمی عمیق را در توصیف زمانه و عصر خویش, از طریق زبان نمادین به مخاطب انتقال دهند, چنان که مسخ مشدی حسن به گاو در عزاداران بیل و مسخ گرگور در داستان کافکا به حشره ای عظیم الجثه, از نمادهای مشترک برجسته در این دو اثر است. مسخ مشدی حسن نوعی استحاله روحی, توهم و جنون و نمادی از خودبیگانگی اوست و مسخ گرگور سامسا, روایت بیگانگی از جامعه دچار بحران هویت. مسخ مشدی حسن, روحی و مسخ گرگور, جسمانی است. هر دو مسخ, تنزل از درجه انسانی به مقام و مرتبه حیوانی است و این شاید به این معنا باشد که پایان چنین بیگانگی از خود, رسیدن به مقام پست حیوان بودن است. مسخ موسرخه در عزاداران بیل نیز, مسخی جسمانی است و از این نظر شبیه به مسخ گرگور سامسا. موسرخه, نماد قحطی وگرسنگی است؛ اما مسخ گرگور نماد بی هویتی در هجوم مدرنیسم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عیسی زاده حاجی آقا، محمد، مشفقی، آرش، و حجاجی کهجوق، عزیز. (1398). نمادشناسی تطبیقی «عزاداران بیل» ساعدی و «مسخ» کافکا. ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، 11(21 )، 133-153. SID. https://sid.ir/paper/401190/fa

    Vancouver: کپی

    عیسی زاده حاجی آقا محمد، مشفقی آرش، حجاجی کهجوق عزیز. نمادشناسی تطبیقی «عزاداران بیل» ساعدی و «مسخ» کافکا. ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)[Internet]. 1398؛11(21 ):133-153. Available from: https://sid.ir/paper/401190/fa

    IEEE: کپی

    محمد عیسی زاده حاجی آقا، آرش مشفقی، و عزیز حجاجی کهجوق، “نمادشناسی تطبیقی «عزاداران بیل» ساعدی و «مسخ» کافکا،” ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، vol. 11، no. 21 ، pp. 133–153، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا