مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بوطیقای شناختی گفتار کودکانه و قابلیت های بوطیقایی لالایی ها

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 208

چکیده

 معمولا بزرگسالان در مواجهه با خردسالان از زبان خاصی استفاده می کنند که از لحاظ کشش های آوایی, زیروبمی صوت جمله ها, مکث ها و تکرارها و. . . با زبان گفت وگویی بزرگسالان تفاوت دارد. این نوع ویژه از زبان, اصطلاحا «Babytalk» یا «گفتار کودکانه» نامیده می شود. تحقیقات شناختی صورت گرفته بر «گفتار کودکانه», گویای وجود برخی خصایص بلاغی ویژه در این گفتار است و این امر نشانگر حضور و وجود درک ادبی هنری در کودک, حتی در هفته های نخستین تولد است. در نوشتار حاضر کوشیده ایم نخست بر پایه ی یکی از تحقیقات مهمی که در این زمینه به همت دیوید مایل و الن دیسانایاکی (2002) با روشی بسیار دقیق و علمی انجام شده, اساس نظری تجربی بحث را روشن کنیم. در بخش بعدی سعی بر آن بوده است که امکانات بلاغی موجود در لالایی های فارسی با توانش های شناختی بلاغی نوزادان سنجیده شود و از طریق این سنجش, به دنبال نزدیک شدن به پاسخ پرسش هایی ازاین دست بوده ایم که آیا معیارهای بلاغی شناختی در گفتارهای کودکانه, آن گونه که در پژوهش مایل و دیسانایاکی دیده می شود, در لالایی های فارسی نیز یافت می شود؟ آیا جوامع بشری لالایی ها را مطابق با توانایی های درک بلاغی نوزادان آفریده اند؟ و از همه مهم تر اینکه آیا می توان لالایی ها را مرجعی برای کشف پارادایم های بوطیقای شناختی (Cognitive Poetics) کودکان به حساب آورد؟ نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که لالایی های فارسی در نمونه های متعددی به یافته های بلاغی موجود در گفتار کودکانه پاسخ مثبت می دهند. از میان مهم ترین سازوکارهای بوطیقایی شناختی که هم در گفتار کودکانه و هم لالایی ها حضور دارند, می توان به خصایص ویژه ی موسیقایی, ساده سازی و تکرار, وفور واج های قدامی, موازی سازی و شمایل وارگی اشاره کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، شایسته سادات. (1399). بوطیقای شناختی گفتار کودکانه و قابلیت های بوطیقایی لالایی ها. مطالعات ادبیات کودک، 11(2 (پیاپی 22) )، 185-208. SID. https://sid.ir/paper/401262/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی شایسته سادات. بوطیقای شناختی گفتار کودکانه و قابلیت های بوطیقایی لالایی ها. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1399؛11(2 (پیاپی 22) ):185-208. Available from: https://sid.ir/paper/401262/fa

    IEEE: کپی

    شایسته سادات موسوی، “بوطیقای شناختی گفتار کودکانه و قابلیت های بوطیقایی لالایی ها،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 11، no. 2 (پیاپی 22) ، pp. 185–208، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401262/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button